Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Ford Galaxy 2.5i Hybrid?

Geschreven door Steven Appelmans op

De monovolumer is met uitsterven bedreigd. AutoGids-redacteur Steven Appelmans vogelde aan de hand van de Ford Galaxy 2.5i Hybrid uit of dat terecht is.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

Hoe hoekiger en groter, hoe liever ik mijn éénvolumer heb. Dus met stip op één, de minibus. Ik deel daar voor het gemak ook deze Ford Galaxy bij in. Krijger uit een onderhand vergeten oorlog waar zevenzitters de norm waren. En niet, zoals nu, de uitzondering.

Een era ook waar 'avontuurlijk' vooral ingevuld werd door wat er in de koffer kon. En dus niet door de spatlappen rond de wielkasten. Concreet kon - en kan - je achterin de Ford Galaxy niet alleen een hoop bagage kwijt, maar evenzeer twee inzittenden. Kofferzetels waar passagiers én volwassen mogen zijn én geen ledematen hoeven missen om er comfortabel te kunnen zitten.

In die optiek is de Ford Galaxy de betere people mover van het merk. In vergelijking met de verschillende Tourneo-oplossingen, maar evenzeer met de technisch inwisselbare S-Max. Door de sterker hellende daklijn van die laatste verlies je, samen met wat hoofdruimte, ook enkele liters (15 liter met alle zitplaatsen bezet, tot 319 liter als alle zetels liggen neergevouwen).

Toch lijken maar weinig paters en maters familias daarvan overtuigd. De Ford Galaxy moet het in de statistieken namelijk afleggen tegen zijn sportievere broer. Geheel onterecht als je het mij vraagt. Zeker nu beide monovolumers nog louter te bestellen vallen als Hybrid.

Leuk

2022 Ford Galaxy Hybrid

De reden is simpel: de 190 pk en 200 Nm staan volledig afgesteld om zo zuinig mogelijk te opereren. De 2,5 liter en zijn elektrische bijstand (een kleine synchroonmotor die zijn energie tankt uit een 1,1 kWh sterke lithium ionbatterij) hebben dan ook een stevige 'ju' nodig vooraleer ze daadwerkelijk de vlucht vooruit willen nemen. Dat de spurt tot 100 km/u 10 seconden moet duren in de Ford Galaxy, spreekt allicht boekdelen.

Is dat erg? zeer zeker niet. Tenminste, niet in de Ford Galaxy. Anders dan de S-Max kleeft er aan deze Ford geen enkele sportieve aspiratie. Geen hond die het hem dus kwalijk zal nemen als hij wat gezapiger van zijn lijn komt.

Dé modus operandi die je nodig hebt wil je dat opgegeven gemiddelde van 6,5 liter per 100 km zo dicht mogelijk benaderen. Het is bijzonder utopisch te denken dat je het WLTP-gemiddelde daadwerkelijk zal evenaren, al moet ik zeggen dat - zolang je wegblijft van de autosnelweg - 7 liter echt wel doenbaar is met de Ford Galaxy Hybrid.

Nog een voordeel van de onthaasting: je hoort de vierpitter minder. Doordat die aan een CVT gekoppeld werd, wil de atmosferische benzine al eens 'zingen' als hij hoog in toeren wordt gejaagd. Niet meteen bevorderlijk voor het comfort. 

Want jawel, ook daar word je uitvoerig op getrakteerd. Om te beginnen met zeeën van ruimte waardoor je een heel open - en veilig - gevoel krijgt achter het stuur. Gezien de Galaxy op zijn laatste benen loopt, biedt Ford hem ook enkel nog bijzonder goed aangekleed aan. Luxe die alleen maar bijdraagt aan dat welbehagen. 

Jammer

2022 Ford Galaxy Hybrid

Zoals al gezegd, stamt de Galaxy uit een ander tijdperk, iets wat zich meer en meer laat zien. Zowel qua afwerking als technologisch vernuft kan de grote Ford geen vuist meer maken tegen het jongere geweld. 

Het is ook 'maar' een zelfladende hybride, waardoor de CO2-uitstoot en de daarbijhorende fiscale lasten vrij hoog blijven. Da's bovenop de serieuze begininvestering - tijdens het schrijven kostte de Ford Galaxy minstens 45.990 euro - waardoor de Galaxy zich bij een groot deel van zijn doelgroep (de grotere gezinnen) eigenlijk al vrij snel uit de markt prijst. Helemaal als die de dik 5.000 euro goedkopere factuur van de S-Max onder de neus geschoven krijgen.

Dus

Ik ben en blijf fan, al vrees ik dat ik redelijk alleen sta met die bevinding. Voornamelijk omdat ze bij mij ingegeven is door emotionele redenen, te weten, mijn zwak voor de hoekige éénvolumer. 

Laat je de ratio meepraten, dan zijn er maar weinig argumenten die pleiten voor deze Ford Galaxy 2.5i Hybrid. Behalve dan misschien dat de hybride-aandrijflijn hem beter past dan de sportiever geïnspireerde S-Max. Wacht, is dat niet opnieuw een op sentiment gebaseerde vaststelling... ?

Verwante testen

In dit artikel : Ford, Ford Galaxy

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker