Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blog / Rondrit door België in de Ford Mustang Mach-E: ons notitieboekje (deel 1)

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-05-2021

In AutoGids 1081 kan je ons verslag lezen van een elektrische roadtrip door heel het land achter het stuur van de Ford Mustang Mach-E. Dit is ons notitieboekje van deel 1 van deze reis.

Op de redactie wilden we weten of het mogelijk was om een lange reis te maken met een elektrische auto, zonder daarbij te moeten overnachten in een hotel of om te moeten stressen over de krimpende autonomie. Als test bedachten we een parcours van 700 km tijdens de coronacrisis, waarbij we zorgvuldig rekening hielden met de eigenschappen van een elektrische auto. Een minimum aan voorbereiding is dus wel nodig.

Het avontuur vond plaats achter het stuur van de Ford Mustang Mach-E Extended AWD. In deze tweedelige reeks lees je onze ruwe notities van de voorbereiding voor deze reportage en van de roadtrip zelf, het volledige artikel zal je kunnen lezen in AutoGids 1081, die vanaf 19 mei 2021 in de winkel ligt.

Deel 1: de voorbereiding

Het traject opstellen

  • Rekening houden met de autonomie (reken op 350 km maximum)
  • Marge houden met de avondklok (voor 22u uit Brussel zijn), dus niet door Antwerpen of de provincie Luxemburg rijden (dat is voor een andere keer)
  • Een gemengd parcours opstellen, op en naast de snelweg
  • Een laadpunt om de 200 km als het echt tegenzit (om tijdens de reis te kunnen aanpassen)
  • Laadpalen: Ionity lijkt de beste oplossing. Allego en Total indien nodig
  • Noodscenario opstellen in geval van lege batterij

De auto oppikken

  • Briefing door de importeur
  • Leuke kleur, Duitse nummerplaat
  • Checken of de auto binnenmag in de LEZ van Brussel (want buitenlandse plaat)
  • Alle kabels zijn aanwezig, waaronder de noodzakelijke Type 2
  • Wat is het nut van de frunk met zijn beveiliging?

  • Leuk: pincode om deuren te openen
  • Leuker: centraal display met snelkoppelingen en geïntegreerde volumeknop
  • De auto geeft het vertrouwen dat het goed zal aflopen

Fotoshoot

  • Traject van zo'n 250 km bepalen
  • Acceleratie van de auto ontdekken
  • Gekke namen voor de rijmodi!
  • Test van traag laadscenario in Hellebecq om het noodscenario te controleren
  • Voorbijgangers zijn geïntigreerd door de rode, geruisloze auto met Duitse plaat tijdens de shoot

  • Bochten voor de dynamische foto's bevestigen de eerste goede indrukken
  • Deinze is leuk voor de beelden. Leuk centrum om terug te keren met het gezin als de cafés en restaurants weer open zijn
  • Cruise control houdt rekening met de toleranties. Leuk!
  • Ionity-snelladers werken als een trein
  • Autonomie: optimistisch voor morgen
  • Niet vergeten: auto opladen aan de garage bij terugkeer
  • Laadbeurt programmeren vanaf 22u30 (nachttarief)
  • Zit hij morgen 100% vol?
  • Niet vergeten: vroeg opstaan

Klaar voor vertrek

  • Vroeg uit de veren en goede koffie
  • Lunch, drinken, fruit en snacks (en een gebakje voor de pauze van 8 uur)
  • Formulier om gegevens te noteren tijdens de reis (aantal kilometers, verbruik, batterijpercentage, autonomie)
  • Laadkaart voorzien door Ford
  • Reservelaadkaart en EV-apps
  • De voorbereide route downloaden op Google Maps
  • Wegenkaarten (je weet nooit)
  • Een boek en een magazine voor tijdens het laden
  • Goede playlist voor onderweg

Wordt vervolgd...

Foto's: Jeroen Peeters & Olivier Duquesne

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten