Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / 2021 Ford Mustang Mach-E GT - op zoek naar rijplezier

Geschreven door Xavier Daffe op

Kan een elektrische cross-over ook rijplezier bieden? Ford vindt alvast van wel, en wil dat bewijzen met de GT-versie van zijn Mustang Mach-E. Maar zijn wij het daar ook mee eens?

84.220 €

Concept

De GT is uiteraard gebaseerd op hetzelfde platform als de andere Mustang Mach-E's, maar hij weegt ongeveer 90 kilo meer dan de AWD-versie met de grote 88 kWh-batterij van de Extended Range-uitvoering. Deze laatste heeft namelijk een ‘kleine’ elektromotor van 50 kW op zijn vooras, terwijl de GT vooraan dezelfde elektromotor heeft als achteraan.

De sportieve topversie kan met andere woorden rekenen op twee synchrone exemplaren met permanente magneet, goed voor een gecombineerd vermogen 358 kW ofte 487 pk bedraagt. En dus een gecombineerd koppel van 860 Nm. Daarmee zet de GT wel 2.273 kilo op de weegschaal, wat resulteert in een verhouding gewicht-vermogen van 4,7 kg/pk. Ter vergelijking, voor een ‘echte’ Mustang Mach 1 met V8 is dat 3,91 kg/pk. Maar als we rekening houden met het koppel, gaat het voordeel naar de elektrische auto, met 2,64, tegenover 3,40 kg/Nm.

Met zijn twee grote elektromotoren en zijn door LG geleverde batterij van 88 kWh (netto) heeft de Mustang Mach-E GT geen gebrek aan middelen. Optrekken van 0 naar 100 km/u doet hij in 3,7 seconden (tegenover 4,4 voor een Mach 1 met automaat) en zijn topsnelheid bedraagt 200 km/u (geverifieerd tijdens onze testrit). Net als de versies RWD en AWD Extended Range met dezelfde batterij kan de GT aan een DC-snellader 150 kW aan, genoeg om 99 kilometer te recupereren in 10 minuutjes of van 10 naar 80 procent batterijlading te gaan in 45 minuten.

Weet echter dat Ford Europa voor modeljaar 2022 een over-the-air-update van de accucapaciteit plant, waardoor de capaciteit van de kleine accu zal toenemen van 68 tot 70 kWh en die van de grote accu van 88 tot 91 kWh. Dat levert een toename van de actieradius met ongeveer 3 procent op, door lichtjes verkleinde veiligheidsmarges – er werd ons echter verzekerd dat ze nog steeds meer dan voldoende zijn, aangezien ze oorspronkelijk erg behoudsgezind waren. Deze upgrade kan ook worden uitgevoerd voor reeds verkochte modellen. Intussen heeft deze GT een WLTP-actieradius van 500 kilometer, wat niet onrealistisch lijkt te zijn.

Een Mustang Mach-E GT kost 73.000 euro, wat 8.575 euro meer is dan een AWD Extended Range (351 pk, 64.425 euro) met dezelfde 88 kWh-batterij. Voor die prijs krijg je 136 pk meer vermogen, 280 Nm meer koppel, speciale twintigduimwielen en bovenal de 'magische' gestuurde ophanging MagneRide. De theoretische actieradius daalt echter met 40 kilometer.

Terwijl een Tesla Model Y Long Range met zijn prijskaartje van 63.000 euro en zijn vermogen van 351 pk een directe concurrent is van een Mustang Mach-E AWD Extended Range, is deze GT dat eerder van de 462 pk sterke Model Y Performance, die 70.000 euro kost. Het voordeel van de Tesla is dat die kan rekenen op een gelijkstroomlaadcapaciteit van 250 kW, tegenover 150 voor de Ford, en op zijn netwerk van specifieke superchargers, terwijl Ford deel uitmaakt van het Ionity-consortium (zijn modellen komen dus in aanmerking voor voorkeurstarieven).

2021 Ford Mustang Mach-E GT

Rijgedrag

De 487 pk en vooral de 860 Nm geven deze Mustang Mach-E GT een potentieel dat ondanks het hoge gewicht des te meer verrast doordat er geen geluid aan te pas komt. Zo kan een bocht die ver weg leek, plots veel dichterbij blijken dan gedacht. Gelukkig kun je terugvallen op forse Brembo-remmen, met schijven van respectievelijk 387 en 316 millimeter voor- en achteraan, telkens voorzien van grote vaste remklauwen met vier zuigers.

Gezien het onmiddellijk beschikbare potentieel vergt het inhalen van een vrachtwagen met deze GT even weinig tijd en afstand als met een krachtige motorfiets. Maar wat het meest verbaast, is de efficiëntie in lange bochten. Daar lijkt de Mustang Mach-E GT op rails te liggen, met een zeldzame balans. De bochtsnelheid is dan ook indrukwekkend, ongetwijfeld mede doordat het grootste deel van het gewicht van de batterij in het midden van de wielbasis ligt, en doordat het zwaartepunt zich 10 millimeter lager bevindt dan in een AWD-versie.

De standaard MagneRide-ophanging verricht, geholpen door uitstekende Pirelli-banden rond twintigduimwielen, wonderen bij het controleren van koetswerkbewegingen, terwijl de elektronica het koppel van de elektromotoren constant over de vier wielen verdeelt om zowel de trekkracht als een relatieve levendigheid te garanderen bij het ingaan van bochten.

We hadden nooit gedacht dat een kolos van deze massa zo efficiënt zou kunnen zijn in dit soort bochten. In haarspeldbochten en tijdens intensieve remfases moet je daarentegen geen wonderen verwachten en word je de inertie gewaar in een zekere luiheid waarmee de voortrein de bocht aansnijdt. Maar dat fenomeen volstaat niet om het erg positieve totaalbeeld qua weggedrag teniet te doen.

2021 Ford Mustang Mach-E GT

Verdict

Net als andere autobouwers zal Ford tegen 2030 alleen nog maar elektrische auto's produceren. Dus ja, voor 9.000 euro minder dan wat deze Mustang Mach-E GT kost, heb je een Mach 1 met een verleidelijke V8, maar daarvan zijn de dagen geteld. Om gerust te stellen en de pil van de transitie te verzachten heeft Ford ervoor gekozen om deze EV te ontwikkelen met rijplezier in het achterhoofd, zoals dat al jaren het geval is voor de ST- en de RS-modellen. Op hoofdwegen en in snelle bochten verricht deze GT wonderen, maar elders kan hij zoals de meeste elektrische auto’s zijn gewicht niet verbergen.

Auto's met bijna 490 pk en 860 Nm zijn voor dat bedrag echter schaars, ook met een verbrandingsmotor. Het is alleen nog wachten op een hypothetische Fiesta e-ST met 200 pk die maximaal 1.200 kilo weegt en niet meer dan 30.000 euro kost. Wanneer die er is, zal de EV uiteindelijk misschien overtuigen...

  • Verbazend weggedrag
  • Reëel rijbereik
  • Verhouding prijs-algemene prestaties
  • Hoog gewicht (bijna 2,3 ton)
  • Afwerking kan beter
  • Meerprijs t.o.v. AWD Extended Range

In dit artikel : Ford, Ford Mustang mach-e

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker