Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Honda Civic 1.6 i-DTEC

Honda breidt eindelijk zijn dieselmotorgamma uit met een gloednieuwe 1.6 i-DTEC van 120 pk, die veel beter aansluit bij onze marktvereisten dan de grote en krachtige 2,2-liter.

Prijs
NB

Het gloednieuwe hart van de Civic 1.6 i-DTEC is de eerste vertegenwoordiger van een nieuwe motorgeneratie, die EarthDreams werd gedoopt. Op papier lijken de cijfers alvast veelbelovend: 120 pk en 300 Nm voor een bijzonder laag normverbruik van 3,6 l/100 km (94 g/km CO2), wat 0,6 l/100 km minder is dan de 2.2 i-DTEC, die overigens zijn carrière verderzet. De nieuwe 1.6 is helemaal van aluminium vervaardigd en gaat er prat op 47 kilo minder te wegen dan de 2.2. Dat lagere gewicht van de bewegende elementen komt uiteraard de interne wrijving ten goede.

Van bij de eerste wielomwentelingen maakt de 1.6 i-DTEC duidelijk dat hij tot de primussen van de klas behoort. Deze vierpitter lijkt geen last te hebben van inertie - wat vooral te danken is aan de inspanningen om de interne wrijving te beperken - en is erg gewillig bij lage toerentallen. Hij herneemt gretig, maar is nooit brutaal, wat hem erg aangenaam maakt. Het rijplezier wordt nog versterkt door de onberispelijk gespreide zesbak die nauwkeurig en direct schakelt. Een echt pareltje... Het geluidsniveau van de i-DTEC leek ons echter nog wat aan de hoge kant bij het wegrijden, ondanks het systeem van actieve geluidsonderdrukking via de audio-installatie.

De Civic 1.6 i-DTEC is niet enkel een kilometervreter, maar ook een rijmachine. Zijn geslaagde nieuwe dieselmotor presteert niet alleen goed, hij verbruikt ook weinig en blijkt erg aangenaam dankzij de lage interne wrijving. Ook het onderstel draagt bij tot het rijplezier. Nog goed nieuws is dat de tarieven dichter aanleunen bij het klassegemiddelde. Honda heeft dan ook troeven te over om met deze Civic opnieuw de plaats in te palmen die het verdient.

U kunt de Eerste Test van de Honda Civic 1.6 i-DTEC nalezen in AutoGids 866 van 9/1/2013.

In dit artikel : Honda, Honda Civic

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars