Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai i30

Na een overtuigende eerste i30 gaat Hyundai op hetzelfde elan verder, met een tweede generatie die nu de beste leerlingen uit de Europese klas evenaart, en op sommige vlakken zelfs beter doet.

Prijs
NB

Met zijn gapende radiatorrooster, zijn ranke koplampen, zijn boemerangvormige leds en zijn gespierde vleugels (à la Veloster) behoudt de i30 van zijn voorganger alleen de naam. Of toch bijna. Zijn komst bevestigt in ieder geval de bocht van 180 graden die het Koreaanse merk heeft gemaakt op het vlak van design en die we alleen maar kunnen aanmoedigen.
De i30 is niet alleen verleidelijk aan de buitenkant, maar ook vanbinnen. Het volledig nieuwe dashboard ziet er verfijnder en moderner uit en onderscheidt zich vooral door een kwaliteitsniveau dat de beste Duitse constructeurs wel eens het koude zweet zou kunnen bezorgen.

Achter het stuur van de i30 voel je je al snel thuis, al is het verstelbereik van de stuurkolom - nu zowel in de hoogte als in de diepte - nog altijd ontoereikend (vooral in de hoogte). Van bij de eerste meters geeft deze berline blijk van een verbazende geluiddemping. En dat is geen toeval, want Hyundai heeft daarvoor heel wat maatregelen genomen. Onderweg pakt de i30 uit met geoptimaliseerde wegkwaliteiten. Niet dat hij speels geworden is, maar hij verschaft wel natuurlijker sensaties, met name dankzij zijn nieuwe elektrische stuurbekrachtiging die tegelijk zachter en lineairder reageert.

Hyundai doet een beetje na wat Toyota zoveel jaren geleden deed. Door massaal te investeren in de ontwikkeling van zijn producten maakt het Koreaanse merk een razendsnelle opmars in de automobiele piramide. De komst van de nieuwe i30 is daarvan opnieuw een bewijs. Hij gaat er op alle vlakken op vooruit, zodat hij voortaan op het niveau staat van de beste Europese middenklassers, terwijl de prijsstijging niet overdreven is (vijf procent, maar met een verbeterde uitrusting). Behalve voor wie absoluut Europees wil kopen, is dit een aanbod dat moeilijk te weerstaan is, temeer omdat de garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking van toepassing blijft.

U kunt de Eerste Test van de Hyundai i30 nalezen in AutoGids 844 van 7/3/2012.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker