Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai ix20

Hyundai blaakt van het zelfvertrouwen en dat blijkt ook uit zijn communicatie: hun nochtans sterk op de Kia Venga gebaseerde compacte eenvolumer ix20 noemen de Koreanen "revolutionair"...

Prijs
NB

De Hyundai ix20 is zo goed als identiek aan de vorig jaar geïntroduceerde Kia Venga. Hyundai, met zijn rationele modellenpalet dat hoofdzakelijk bestaat uit bescheiden auto's, haalt uitstekende normverbruikscijfers. De Belgische invoerder heeft de lovenswaardige keuze gemaakt om het Blue Drive-pakket, een verzameling verbruiksreducerende maatregelen met onder andere een stop-startsysteem, een intelligente alternator en een verbeterde stroomlijn, standaard te monteren op de ix20. Daardoor blijft de CO2-uitstoot van de 1.4- en 1.6-benzine beperkt tot respectievelijk 130 en 139 g/km; de twee diesels houden het zelfs bij 114 g/km.

De ix20 rijdt veilig en onderstuurt niet al te vroeg. Hoewel we hem niet onmiddellijk snedig zouden noemen, snijdt hij bochten aan zonder al te extreme rolneigingen te vertonen. Jammer genoeg is het elektrisch bekrachtigde stuur niet erg communicatief. ESP is standaard.

In het heuvelachtige landschap viel voor beide versies op dat het nuttige toerenbereik vrij beperkt is: onder 1.700 o/m geeft de 1.4 CRDi niet thuis en ook boven 3.000 o/m raakt hij al snel buiten adem. De schakelindicator van het Blue Drive-pakket zet je er ook steeds toe aan om iets te vroeg op te schakelen... waardoor je net buiten dit bruikbare toerenbereik blijft.

De tweelingbroer van de Kia Venga is compact, maar heeft een ruim en moduleerbaar interieur en kan uitpakken met zuinige, maar niet echt pittige motoren. De standaarduitrusting is uitgebreid, met vooral een vijfj arig garantie- en onderhoudspakket, en het weggedrag is zoals je dat van een brave gezinsauto verwacht. Kortom, de Hyundai ix20 is allesbehalve een revolutionair model, maar hij voldoet hij wel perfect aan alle vereisten voor zijn segment.

U kunt de Eerste Test van de Hyundai ix20 nalezen in AutoGids 809 van 27/10/2010.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai ix20

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker