Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai Nexo 2018: Vlam van de hoop

Geschreven door Julien Matagne op

Hyundai blijft geloven en investeren in brandstofceltechnologie. De modernere, performantere en ruimere Nexo neemt de fakkel over van de ix35 FCEV, maar positioneert zich hoger in het gamma.

Het concept

De brandstofcel is onbekend bij het grote publiek en beleefde zijn echte grote debuut in de autosector in 2013 met de ix35 FCEV van Hyundai, de eerste elektrische seriewagen die rijdt op waterstof via een brandstofcel. Sindsdien volgden alleen Toyota en Honda in het spoor van Hyundai, met de Mirai en de (in België niet verkrijgbare) FCX Clarity. Het moet ook gezegd dat het distributienetwerk voor waterstof amper van de grond geraakt. Momenteel is er in België één station actief in Zaventem. Een tweede wordt vanaf september operationeel in Halle. Een derde volgt binnenkort in Antwerpen.

Hoewel er dus nog veel investeringen nodig zijn om volop te kunnen profiteren van waterstof, houdt Hyundai vol. Overtuigd van het belang van deze technologie introduceert het nu de Nexo. Om te beginnen omdat het rijbereik van deze auto vergelijkbaar is met die van een auto met verbrandingsmotor. Bovendien ben je aan de pomp na amper vijf minuten alweer vertrokken, terwijl je minstens een half uur kwijt bent om een elektrische auto met batterij bij te laden. De Nexo vervoert tot 156,6 liter of 6,33 kilogram waterstof, waarmee hij in theorie een actieradius van 756 kilometer haalt. Dat komt overeen met een normverbruik van 0,95 kg/100 km, of 150 kilometer meer rijbereik dan zijn voorganger. Een belangrijke factor gezien het gebrek aan tankstations.

Hoe hij rijdt

Concreet voedt de waterstof een brandstofcel, die de nodige energie levert voor de elektromotor van 163 pk en 395 Nm (tegenover 136 pk en 300 Nm in de ix35) die de voorwielen aandrijft. Hiermee trekt de Nexo in 9,2 seconden op van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 179 km/u. Dat is 3 seconden sneller en 20 km/u meer dan zijn voorganger. Bij een elektrische aandrijving is er geen echte versnellingsbak. De Nexo heeft nochtans paletten aan het stuurwiel die lijken op de bedieningselementen van een automaat. In werkelijkheid dienen ze om de energierecuperatie en tegelijk de motorrem te regelen. Hoe groter de weerstand, hoe meer energierecuperatie. Die energie wordt opgeslagen in een kleine batterij onder hoge spanning en op het gepaste moment teruggestuurd naar de aandrijflijn.

In vergelijking met zijn voorganger is de Nexo 26 centimeter langer. Daarmee kon de opslagcapaciteit voor waterstof worden verhoogd zonder koffervolume te verliezen. De bagageruimte varieert van 461 tot 1.466 liter (tegenover 465 tot 1.436 liter in de ix35). De 15 centimeter langere wielbasis komt dan weer de ruimte op de achterbank ten goede, waar de beenruimte vorstelijk is. De voortrein legt de onderstuurlimiet heel ver en de ophanging houdt de bewegingen van het koetswerk zeer goed onder controle.

 De Nexo is de eerste Hyundai die geniet van functies voor autonoom rijden, met de Remote Smart Parking Assist. De sleutel van de auto dient als afstandsbediening om van buitenaf een parkeermanoeuvre uit te voeren, zoals parallel inparkeren. Het dodehoeksysteem brengt een nieuwigheid mee. Het waarschuwt namelijk niet alleen met verklikkerlampjes in de buitenspiegels voor voertuigen in de dode hoek, het projecteert de hele situatie ook in het midden van de digitale instrumenten op de lcd-cluster van 7 duim zodra je de richtingaanwijzer inschakelt. Eerst leek dit maar een detail, maar uiteindelijk bleek het erg nuttig en veilig toen we in de stad reden.

Centraal staat dan weer een tweede scherm van 12,3 duim bovenaan een hoge middenconsole met een inductielader voor een smartphone en USB-poorten. Deze console staat trouwens vol knoppen, die slecht leesbaar zijn door reflecties van de zon. Maar zodra je alle functies kent, stelt dat probleem zich niet meer. Voorts ziet alles er keurig uit en is de assemblage van goede kwaliteit, maar de materiaalkeuze laat hier en daar te wensen over.

Ons verdict

De elektrische auto met brandstofcel is nog onbekend bij het grote publiek. De technologie is nog relatief nieuw en vooral de infrastructuur om waterstof te kunnen tanken, is vandaag nog ontoereikend of zelfs bijna onbestaand in een land als België. Toch verdient deze technologie meer bekendheid, met name omdat ze alle problemen qua rijbereik en opladen oplost die zich stellen bij elektrische auto’s met een batterij. Er is wel nog een onbekende factor: hoeveel energie is er nodig om waterstof te produceren? En van waar zal die komen? Een 100 procent elektrische auto wordt gezien als uitstootvrij, maar je moet natuurlijk de volledige keten van de elektriciteitsproductie in rekening brengen…

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Nexo

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker