Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Hyundai Ioniq Hybrid : Koreaanse Prius-killer

Geschreven door Tony Verhelle op

Na vele jaren praktische alleenheerschappij van de Toyota Prius komt Hyundai met een alternatief aandragen – in drievoud nog wel. Wij testten de versie die het dichtst bij marktleider Prius aanleunt: de gewone Hybrid.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.93 /20

Dat Hyundai broedde op de markt van de alternatieve aandrijving, wisten we al een tijdje, maar dat het de aanval met zo’n intensiteit zou inzetten, verraste iedereen toch wel een beetje. Hyundai ontwikkelde namelijk een volledig nieuw model met een eigen platform en biedt dat nagenoeg tegelijkertijd aan met drie soorten van alternatieve aandrijving: een ‘gewone’ hybride, een plug-inhybride en daarbovenop nog een volledig elektrische aangedreven variant. De eerste twee vinden we ook terug bij marktleider Toyota Prius, op die laatste is het bij Toyota nog even wachten, hoewel grote baas Akio Toyoda recent heeft aangekondigd dat een volledig elektrische Toyota er wel degelijk zit aan te komen. 

Het specifieke koetswerk van de Ioniq situeert deze vijfdeurs met vijf zitplaatsen in het C-segment, dat van de compacte middenklasser. Ook qua vormgeving blijkt Hyundai trouwens goed naar de grote rivaal van Toyota te hebben gekeken, in zoverre zelfs dat het de achterklep met twee glaspartijen heeft gekopieerd, waardoor het zicht naar achteren even problematisch is als bij die Prius (het onderste stuk wordt snel vuil, het bovenste geeft een vertroebeld beeld). Hoewel de Ioniq wat braver getekend is dan de huidige Prius (waarvan niet iedereen het opvallende lijnenspel weet te smaken), heeft hij net zo’n uitstekende stroomlijncoëfficiënt (Cx) van 0,24).

  • Geslaagd concept
  • Behoorlijke prestaties
  • Vormgeving en afwerking
  • Interessante prijs, uitgebreide waarborg
  • Goed algemeen comfort
  • Ruimte en instap achterin
  • Zicht naar achteren
  • Nogal zijwindgevoelig
  • Ouderwetse parkeerrem (pedaal)
  • Ietwat stugge ophanging met 17-duimvelgen

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Ioniq

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker