Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Hyundai i10 N-Line - baby-GTI?

Geschreven door Yeelen Möller op

Met de licht gepeperde i10 N Line richt Hyundai zijn pijlen op de VW Up GTI. Maar treffen ze ook raak?

22.099 €

Concept

In het sportieve A -segment heeft de VW Up GTI het tot nu toe al meer dan drie jaar alleen voor het zeggen. Nu krijgt de Volkswagen eindelijk wat Koreaans tegengas in de vorm van de Hyundai i10 N-Line. Die komt met zijn 100 pk sterke 1.0 T-GDi 15 pk en 58 Nm tekort tegenover zijn Duitse concurrent, maar een sprintje naar de 100 in 10,5 seconden is nog steeds vlot voor een hatchback in zakformaat. Schakelen doe je steeds met een manuele vijfbak.

De N-Line is bovenal een uitrustingsniveau, waarmee de i10 van brave stadswagen naar stoere rakker gaat. Hij krijgt een tijgerneus dankzij specifieke dagrijverlichting in de grille, een unieke voorbumper, speciale 16-duims velgen en een 'diffusor' met een dubbele uitlaatpijp, die een klein beetje luider bromt. Zowel langs de buiten- als de binnenkant vind je diverse rode accenten terug, terwijl de N-Line ook sportstoelen, een zwarte dakhemel en een eigen stuurwiel krijgt. Je kan de uitvoering krijgen als Twist en als topversie Sky, met een minimumprijs van 17.999 euro.

Weggedrag

Deze Hyundai rijdt leuker dan je zou denken. Zelfs leuker dan de nieuwe i30 1.5 T-GDi N-Line die we op dezelfde dag mochten testen en waarvan we je de test nog verschuldigd zijn. De i10 N-Line slaat een perfecte balans tussen een soort alledaagsheid en sportiviteit. Aan een gezapig tempo merk je niets van zijn semisportieve inborst, maar laat je de zweep knallen, dan laat de kleine Koreaan zien dat 'fun' wel degelijk in zijn woordenboek staat.

De éénliter is gewillig en laat zich bij geen enkel toerental van de wijs brengen, iets waar Volkswagens driecilinder niet in slaagt door zijn grotere turbogat. De manuele zesbak laat zich vlot bedienen en zit qua gevoel een beetje in de middenmoot tussen de plastiekerige kraakpook van een Fiat Tipo en de mechanische perfectie van een Honda Civic Type R. We konden de i10 N-Line nog niet testen op de snelweg, dus of het ontbreken van een zesde verhouding een groot gemis is of niet, zijn we je nog verschuldigd.

Waar we hem wel konden testen, was nergens anders dan langs een van de special stages van de Condroz-rally. De smalle baantjes in het centrum van Wallonië zijn doorspekt met leuke bochten en hoogteverschillen, maar zijn ook vrij vaak moeilijk te overzien. Het is dus opletten geblazen, maar de i10 N-Line geeft vertrouwen door zijn compacte formaat, zijn goed afgesteld stuur en zijn onderstel, dat nét stijf genoeg staat afgesteld. Waardoor je je afvraagt waarom onze auto's steeds groter en zwaarder worden...

Verdict

Hij komt misschien wat snelheid tekort tegenover de Up! GTI, maar de Hyundai i10 N-Line maakt veel goed door zijn gretige driecilinder en zijn balans tussen braaf en stout. Of hoe je je in een vinnige stadsrakker op de openbare weg nog steeds veel meer amuseert dan in een pk-zwangere SUV. 

  • Prettig onderstel
  • Prettige verschijning
  • Prettige turbokracht
  • Slechts vijf versnellingen
  • Eerder lauw dan warm of heet
  • Niet goedkoop

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i10

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker