Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Hyundai Sante Fe Plug-in Hybrid - dino met toekomst

Geschreven door Steven Appelmans op

De harde wetten der natuur leren dat wie zich niet aanpast, uitsterft. Dankzij de bijkomende elektro-ondersteuning is dat scenario voor de Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid weer even van de baan.

64.099 €

Concept

Als er één segment is waar er bikkelhard geknokt moet worden in de strijd tegen de CO2-uitstoot, dan wel bij de grote SUV's. Genre dus de Hyundai Santa Fe. Die kreeg begin dit jaar nog een facelift, een opwaardering waar uiteraard ook een meer ecologisch verantwoorde aandrijving bijhoorde. Nu ja, facelift. Eigenlijk mag er gerust gesproken worden van een nieuwe Santa Fe-generatie, gezien technisch zowat alles herbekeken werd. Zo staat de grote SUV op een nieuw modulair platform dat eerder debuteerde bij de Hyundai Palisade, een mechanische doorontwikkeling die nodig bleek om een hybrideaandrijving te kunnen voorzien zonder dat daar veel koffer- dan wel zitruimte voor diende te worden opgeofferd. 

Een investering die finaal loonde. Bij de ombouw zette de Hyundai Santa Fe immers uit in alle richtingen. Millimeterwerk, al doet het niets af aan de bijkomende 34 millimeter aan beenruimte achterin, terwijl er in de koffer nu 9 liter meer past.  Met dus nog afdoende plek voor een ondersteunende elektrostructuur. Een elektromotor en batterijen die Hyundai evenzeer al in gebruik had, zij het deze keer in de motorbaai van de Tucson Plug-in Hybrid.

Net als zijn kleinere broer kan dus ook de Santa Fe teruggevallen op een tussen de 1.6 T-GDi en diens zestrapsautomaat gemonteerde elektromotor van het synchrone type, goed voor 91 pk en 304 Nm. Het elektrisch vermogen wordt daarbij getapt uit een identieke 13,8 kWh sterke lithium-ionopstelling. De turbobenzine levert 180 pk en 265 Nm wat, wat resulteert in een systeemvermogen van 265 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 350 Nm. Het verschil zit hem dan ook louter in de verbruiksresultaten die, voor de grotere, loggere en vooral zwaardere Santa Fe iets minder roos kleuren. Het WLTP-gemiddelde ligt met 1,6 liter per 100 km en 37 g/km CO2 een weinig hoger vergeleken met de Tucson. De elektrische radius maakt dan weer de omgekeerde beweging: bij 58 kilometer zijn de cellen van de Sante Fe Plug-in Hybrid leeg, daar waar de Tucson dan nog 4 kilometer verder kan.

Weggedrag

Eenzelfde verhaal bij de prestatiemetingen waar de Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid met 8,8 seconden van 0 tot 100 km/u een zucht trager blijkt. Het zal zijn bestuurder allicht worst wezen. Deze SUV trekt vol de comfortkaart waardoor snel- en snedigheid van ondergeschikt belang zijn.Het is een constante die al door het concept waart sinds Hyundai er in 2001 voor het eerste mee uitpakte. De Santa Fe laat zich het liefst gezapig rijden. Voor de Plug-in Hybrid maakt het daarbij zelfs niet uit of het op dan wel naast het asfalt is. Vierwielaandrijving is immers standaard bij de meest groene Santa Fe-variant.

Is dat niet nodig, weet dat Hyundai ook nog een Santa Fe Hybrid in de aanbieding heeft die louter op de voorwielen wordt aangedreven. Overigens zijn daarmee alle beschikbare aandrijfvormen gecovered. De diesel is met de modelwissel dus uit de catalogus verdwenen. De wolligheid is trouwens een positief gegeven. Het kenmerkende gewieg leent zich niet alleen tot het comfortabel malen van kilometers, maar draagt evenzeer bij tot de algemene perceptie van luxe en grandeur. Van een dergelijke moloch verwachten we nu eenmaal dat hij wat gaat leunen in de bocht.

Uitstraling die Hyundai deze keer ook doorgetrokken heeft in het interieur. Samen met zijn onderstel nam de Hyundai Santa Fe ook de dashboardlayout over van de Palisade waardoor zijn bestuurder nu  kan uitkijken op een modernere en chiquere boordplank. Uiteraard kreeg de digitalisering opnieuw een hoofdrol toebedeeld, met een 12,3 duim grote binaire tellerpartij die zich geflankeerd weet door een 10,25 duim groot aanraakscherm voor de infotainmentbediening. Gelukkig hield Hyundai hier en daar nog vast aan fysieke knoppen, waardoor er met normale druk- en draaitoetsen gescrolld kan worden door de verschillende hybridemodi (EV-Auto-HEV), rijprogramma's (Comfort-Sport-Smart) en de terreinafstellingen (Snow, Mud, Sand).

Verdict

Met het opvoeren van de ecologische strijd daalt de populariteit van de XL-SUV's, omdat ze alsmaar minder worden getolereerd door de fiscus én de goegemeente. In dat debacle toont Hyundai nu echter dat er ook een middenweg bestaat, eentje waarbij fans van het genre niet hoeven te verzaken aan de luxe, het comfort en het praktische gemak dat onlosmakelijk samengaat met het Santa Fe-concept, zonder dat dat daarom moet gepaard gaan met een versneld smelten van de kappen. Van controversieel neigt de Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid dan ook plots naar consensusueel, een nieuwe wending die een verlenging breit aan zijn carrière. En daar zijn we bijzonder gelukkig om.

 

 

  • Technische evolutie
  • Degelijk elektrisch rijbereik
  • Comfort en luxe
  • Imago
  • Nog altijd duur
  • Is diesel eigenlijk niet geschikter?

Verwante testen

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Santa Fe

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker