Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Hyundai Nexo : Blijven volharden

Geschreven door Tony Verhelle op

Hyundai was een van de eerste om een waterstofauto aan te bieden: de ix35 Fuel Cell. Met de Nexo zet de constructeur zijn strijd koppig verder om deze aandrijftechnologie ingang te doen vinden, met lovenswaardige resultaten.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.74 /20
SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

 

Alternatieve vormen van aandrijving zijn zeker bij Aziatische constructeurs populair. Zo heeft Hyundai sinds de waterstofversie van de ix35 ook een Ioniq (die verkrijgbaar is als hybride, als plug-inhybride én zuiver elektrisch) en een Kona EV (een zuiver elektrische compacte SUV) in de aanbieding. Bij zustermerk Kia zijn er eveneens verschillende (plug-in)hybrides en deden onlangs de zuiver elektrische (nieuwe) Soul en de e-Niro (de elektrische versie van deze SUV) hun intrede. Bij Hyundai zelf is er sinds vorig jaar een vervanger voor de iX35 Fuel Cell, die nu een apart ontworpen model is en naar de naam Nexo luistert. Het benieuwde ons zeer te weten wat die in zijn mars had, nadat we een paar jaar terug met de enige concurrent op onze markt konden rijden, de Toyota Mirai, al is dat dan een vierdeursberline.

Net als de ix35 is ook de Nexo een SUV, maar het model is nu enkel ontwikkeld met de waterstoftechnologie in het achterhoofd en valt ook een maatje groter uit dan zijn voorganger. Met zijn bijna 4,70 meter is hij 26 centimeter langer (met een 15 centimeter langere wielbasis), wat de plaats voor de achterpassagiers ten goede komt en ook de ruimte om waterstof op te slaan, zonder dat de kofferruimte aan volume inboet.

De auto heeft nu een eigen, geslaagde stilistische identiteit, die visueel (zeker vooraan) wat aansluit bij de Kona, hoewel hij een stuk groter is. Door heel erg op de aerodynamische details te letten (luchtinlaten, gestroomlijnde bodem, speciale velgen, in het koetswerk verzonken deurklinken, enzovoort) kon een voor een SUV gunstige stroomlijncoëfficiënt van 0,33 behaald worden. Door veel staal met hoge trekvastheid te gebruiken (in totaal 58 procent van de structuur) is de auto 30 procent stijver dan de ix35 Fuel Cell, wat wegligging én comfort ten goede moet komen. Tegelijkertijd weegt hij ondanks zijn grotere formaat toch nog iets minder.

  • Ruim en praktisch
  • Veilig en plezierig weggedrag
  • Aangenaam, geruisloos rijden
  • Rijbereik voor elektrische auto
  • Standaarduitrusting, garantiepakket
  • Slechts twee tankstations in België
  • Overladen middenconsole
  • Fors prijskaartje
  • Keuze van sommige interieurmaterialen
  • Inefficiënte achterruitwisser

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Nexo

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker