Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Infiniti Q30: Challenger

Geschreven door Cedric Derese op

Infiniti wil zich opwerpen als een volwaardig alternatief voor de heilige Duitse ‘premium’-drievuldigheid. Voor zijn eerste middenklasser ooit koestert het grote ambities en werkte het samen met Mercedes.

Concept

Het offensief is ingezet. Infiniti wordt beschouwd als de luxeafdeling van Nissan en is tot nu toe in Europa eerder magertjes vertegenwoordigd. De ambities werden echter aanzienlijk opgeschroefd. Na de lancering van de berline Q50 en de opfrissing van het bestaande gamma, dat voornamelijk SUV’s omvat is het moment aangebroken om het grote geschut boven te halen op het Oude Continent, te beginnen met het o zo belangrijke C-segment. De uitdager heet Q30 en heeft een originele stijl, die zich ergens tussen een klassieke berline en een SUV situeert. Hij surft mee op de cross-overgolf en beschikt ontegenzeggelijk over een aantal mooie troeven.

  • Verzorgde presentatie binnen- en buitenkant
  • Compromis comfort/globaal weggedrag
  • Mechanische gehelen/overtuigende uitrustingen
  • Toegang/comfort achterin weinig verzorgd
  • Enkele afwerkingsdetails die herzien moeten worden
  • Heel wat zichtbare Mercedes-elementen aan boord

Wat er verandert

De samenwerking tussen Renault-Nissan en de Daimler-groep blijft ons verbazen. Zo vinden we onder het koetswerk van de Q30 de ingewanden van de Mercedes A-klasse terug, of eerder de GLA, de tot SUV omgevormde variant. Daarvan neemt hij het technische platform en dus ook de mechanische organen en uitrustingen over, alsook de voorruit. Op die manier kan Infiniti van bij de lancering een ruim aanbod motor-versnellingsbakgehelen aanbieden voor zijn Q30, evenals een uitgebreide standaarduitrusting. Bij de dieselmotoren is er bijvoorbeeld keuze tussen de 1.5d (Renault) van 109 pk of de 2.2d (Mercedes) van 170 pk. Voor de benzinemotoren worden drie versies voorzien: 1.6 Turbo 122 of 156 pk en 2.0 Turbo 211 pk. Ook de overbrengingen komen van bij Mercedes, zowel de manuele zesbak als de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Net als de GLA van Mercedes drijft de Q30 aan de basis de voorwielen aan, maar kan hij ook uitgerust worden met vierwielaandrijving. Binnen enkele maanden zal Infiniti ook een QX30 lanceren die (nog eens) drie centimeter hoger staat op zijn wielen, die overigens standaard alle vier worden aangedreven.

Hoe rijdt hij?

Om zich te onderscheiden besloot Infiniti om zijn Q30 uit te rusten met een verhoogd chassis. Met zijn 210 millimeter bodemvrijheid biedt dit model meer polyvalentie zonder daarom te vervallen in plompheid. Met het oog op de rijdynamiek hebben de ingenieurs een specifieke ophanging op punt gesteld voor de Q30 die tegelijk oneffenheden optimaal filtert en een goede wegligging in de bochten garandeert. De praktijk leert dat de auto bijzonder zacht rijdt. Op bochtige wegen heeft het koetswerk amper de neiging om te gaan rollen, terwijl de besturing, verbonden met een precieze vooras, van nature vertrouwen inboezemt. Wat de aandrijving betreft, kunnen we bevestigen dat de economische roeping van de kleine vijftienhonderd-diesel niet te veel afbreuk doet aan het globale rijplezier van de auto, al verkiezen we de 2.2d of de 2.0 Turbo, die uiteraard meer te bieden hebben. Om het beste geluidscomfort te garanderen aan boord van zijn Q30 rust Infiniti deze twee laatste versies trouwens uit met een systeem dat storende geluiden actief onderdrukt (Active Noise Cancelation) door de frequenties te beïnvloeden via het audiosysteem.

Budget/uitrusting

Net als bij een Mercedes A/GLA is de binnenruimte van de Q30 behoorlijk, zonder meer. De achterbank is even functioneel, maar het zitcomfort en de toegankelijkheid zijn voor verbetering vatbaar. Hetzelfde geldt bovendien voor de niet echt consequente afwerking – misschien waren onze testwagens preproductie-exemplaren – al waren we globaal genomen aangenaam verrast. Als goede challenger heeft Infiniti natuurlijk ook de uitrusting van zijn Q30 aangedikt, terwijl de prijzen bestudeerd werden om competitief te blijven ten opzichte van de vaste waarden op de markt, getuige de instapprijs van 24.850 euro voor de Q30 1.5d.

De concurrenten

De Infiniti Q30 laat zich moeilijk in een vakje duwen: hij bevindt zich ergens tussen een SUV en een berline. Allicht omdat de ‘echte’ cross-overversie, de QX30, het aanbod binnen afzienbare tijd komt vervoegen, zien de Japanse marketinglui de Q30 nochtans liever als een rechtstreekse concurrent van de Audi A3 en de BMW 1-Reeks of, in mindere mate, van de Volvo V40 en de Volkswagen Golf.

Ons verdict

Heeft de Q30 het potentieel om de premiummodellen in het C-segment het vuur aan de schenen te leggen? Na deze eerste kennismaking kunnen we bevestigen dat het comfort en de wegligging op peil staan, net als de globale waargenomen kwaliteit aan binnen- en buitenzijde. Voeg daarbij het ruime aanbod aan motoren en transmissies en alle elementen zijn verenigd om er een succesverhaal van te maken. Alleen is het afwachten of de trouwe klanten van de Duitse big three bereid zijn om zich te laten verleiden door de fysieke en technische charmes van een Japans model.

In dit artikel : Infiniti, Infiniti Q30

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker