Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Jaguar E-Pace 2018: Hot hatch-killer

Geschreven door Laurent Blairon op

De aantrekkelijke, dynamische en voldoende praktische eerste compacte SUV van Jaguar heet E-Pace, en hij heeft heel wat troeven in huis. Zodanig dat hij een hele reeks sportieve middenklassers nerveus kan maken. Maar wel discreet, op zijn Brits.

Prijs
NB

Het concept

Een sportversie van de Range Rover Evoque, dat is de meest directe manier om de E-Pace samen te vatten, die heel logisch gebruik maakt van de uitstekende technische basis van zijn neef. Maar tegenover het meer burgerlijke uiterlijk van de Range plaatst de jongste kitten van Jaguar een voorkeur voor een dynamisch rijgedrag en mikt hij dus op een publiek dat jonger is en/of gepassioneerd door een ‘betrokken’ rijstijl.

Wat er verandert

De E-Pace is volledig nieuw voor Jaguar, dus laat ons hem vergelijken met zijn grote broer F-Pace. In zijaanzicht doet hij er sterk aan denken, maar hij is meer gedrongen, terwijl hij frontaal duidelijk verwijst naar de sportieve coupé F-Type. Ian Callum, de charismatische designbaas bij Jaguar, vertrouwde ons toe dat het niet gemakkelijk is om evenwicht en harmonie te brengen in het uiterlijk van zo’n compacte SUV (4,39 meter). Daarom is hij bijzonder trots op het resultaat, en we kunnen hem geen ongelijk geven: de E-Pace staat als een huis.

Hoe hij rijdt

Onder de motorkap van de E-Pace zijn enkel de nieuwe tweeliters toegelaten van Jaguar Land Rover. Voor deze eerste kennismaking (met preserie-exemplaren) kregen we de kans om te proeven van de fantastische P300 (voor ‘Petrol 300 pk’). Die kan de E-Pace opjagen tot meer dan 240 echte km/h en stuwt hem van 0 naar 100 km/h in 6,4 seconden, waardoor hij van deze compacte SUV een echte ‘hot hatch’ maakt die kan wedijveren met de Renault Mégane RS, Peugeot 308 GTi of zelfs de Ford Focus RS. Het tweede deel van de testritten deden we in de D180 (‘Diesel, 180 pk’), die uiteraard minder uitgesproken is, maar wel soepel en mooi vol.

Fundamenteel is de E-Pace een voorwieltrekker… maar wel in slechts één versie, namelijk de D150. Alle andere E-Paces genieten een vierwielaandrijving, met die nuance dat de P180, P250 en de D180 recht hebben op de “Efficient Driveline”-overbrenging (met Haldex-koppeling), terwijl de topmotoren D240 en P300 recht hebben op de actieve koppeling GKN Twinster van de Ford Focus RS en de Range Rover Evoque. In beide gevallen rijden ze doorgaans als gewone voorwielaandrijvers, maar in slechts 300 milliseconden kan het koppel naar de achteras worden gestuurd. Indien nodig kan die zelfs tot 100 procent daarvan te verwerken krijgen, zodat bij een zeer sportieve rijstijl de reacties van een achterwielaandrijver mogelijk zijn met het GKN-systeem, dat hier beter wordt benut dan in de Evoque, waar het rustiger is afgesteld. Op wegen met weinig grip zijn zelfs zijstapjes van de achteras mogelijk. En dat is nog niet alles, want de twee koppelingen in het achterdifferentieel verdelen het koppel op ideale wijze tussen de achterwielen, terwijl de (optionele) actieve schokdemping permanent de rolneigingen controleert. De verschillende rijmodi passen het gevoel aan van de ophanging, het stuur, de motor, de versnellingsbak en tot slot ook het Torque Vectoring Control (met gerichte remingrepen).

Budget & uitrusting

Een E-Pace is geen onbereikbare droom. De instapversie kost 36.050 euro. Dan moet je je echter wel tevreden stellen met een 150 pk sterke diesel met manuele versnellingsbak, het basisuitrustingsniveau en, vooral, een aandrijving op enkel de voorwielen. De drie andere uitrustingsniveaus (S, SE en HSE), de twee “modellen” (normaal of R-Dynamic) en de twee andere diesels (D180 en D240) of Ingenium-benzinemotoren (P250 en P300) kunnen de factuur fors peperen, tot 65.150 euro in het geval van de P300 AWD R-Dynamic HSE.

Concurrentie

Enkel modellen met een hoog snob-gehalte. Uiteraard denken we in de eerste plaats aan zijn neef, de Range Rover Evoque (36.650 euro in basisversie), maar ook aan de Audi Q3, de BMW X1/X2 of de Mercedes GLA, zonder de toekomstige Volvo XC40 te vergeten. In zijn topversies schuwt de E-Pace de vergelijking met de Porsche Macan niet.

Ons verdict

Fundamenteel brengt de E-Pace niets nieuws en komt hij gewoon proberen een stukje van de taart mee te pikken van het segment van de compacte premium-SUV’s. Maar omdat hij de eerste Jaguar in deze categorie is, omdat hij sexy oogt en omdat hij alles in zich heeft voor een sportieve rijstijl heeft hij voldoende commerciële kansen om de concurrentie zorgen te baren en om klanten over de schreef te trekke die sceptisch staan tegenover sportieve SUV’s.

  • Aantrekkelijk uiterlijk
  • Sportieve SUV
  • Comfort gevrijwaard
  • Prijskaartje met de ‘juiste’ opties
  • Instap achterin (korte deuren)
  • Filtering (met 20- en 21-duimvelgen)

In dit artikel : Jaguar, Jaguar E-pace

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker