Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Jaguar F-Type AWD en manueel

Net zoals Porsche zijn 911 in alle mogelijke smaken aanbiedt, biedt Jaguar zijn F-Type (Coupé en Cabriolet) voortaan ook aan met vierwielaandrijving of met een manuele versnellingsbak.

Prijs
NB

De in 2013 op de markt gebrachte F-Type is een sleutelmodel voor Jaguar. Hij realiseert namelijk niet alleen mooie verkoopvolumes, maar is ook een waar veroveringsmodel, dat een nieuw publiek naar de groep Jaguar-Land Rover lokt. Het heeft geen twee jaar geduurd vooraleer Jaguar voor de dag kwam met een alternatief voor de achttrapsautomaat, tot voor kort de enige beschikbare versnellingsbak. Gezien het te slikken koppel heeft enkel de V6 - in basislivrei toch nog steeds goed voor 340 pk en 450 Nm - voortaan recht op de manuele zesbak. De handgeschakelde versie kwam er omdat er vraag naar was, is de officiële uitleg bij Jaguar, dat er verder niet op ingaat. Die kwam ongetwijfeld uit de Verenigde Staten, waar echte sportauto's - en dan zeker als ze uit Europa komen - blijkbaar op de klassieke manier worden gesmaakt. Bij ons heeft deze versie vooral als verdienste dat ze de basisprijs doet zakken, tot zo'n 66.000 euro (voor de Coupé). Dat is dus goed nieuws, al waren we niet helemaal overtuigd van het schakelplezier van deze versnellingspook.

Een andere opvallende nieuwigheid voor de F-Type is dat hij voortaan verkrijgbaar is met vierwielaandrijving, en dat geldt zowel voor de Cabriolet als voor de Coupé. Technisch gezien is het principe hetzelfde als in de andere Jaguars met All Wheel Drive, met een koppeling aan de uitgang van de versnellingsbak - enkel de achttrapsautomaat - die het koppel naar de vooras moet sturen. Om het sportieve karakter van het model te vrijwaren zouden de ingenieurs echter een nauwkeuriger afstelling hebben uitgewerkt, zodat het achterwielaangedreven karakter van het oorspronkelijke chassis zoveel mogelijk behouden bleef, door enkel in extreme omstandigheden te gaan voor de maximale koppeloverdracht (50/50). We zouden lang niet zo ontspannen aan het stuur zijn gekropen van een achterwielaangedreven coupé. In de AWD voelen we al van bij de eerste scherpe bocht dat de ingenieurs ons niets hebben voorgelogen. Het chassis blijft erg levendig bij het aansnijden van bochten, terwijl iets te vroeg of te bruut weer gasgeven onmiddellijk resulteert in een drift.

Voor puristen of voor wie een minder dure 'basisversie' wil, is de variant met manuele zesbak een goede oplossing. In absolute zin geven we echter de voorkeur aan de nieuwe AWD-versie, die op alle vlak geruststellend is zonder écht aan het sportieve karakter van het model te raken. Eén ding is zeker: bij Jaguar is er nu een F-Type voor alle smaken.

U kunt de Eerste Test van de Jaguar F-Type AWD en met manuele versnellingsbak nalezen in AutoGids 921 van 18/2/2014.

In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-Type

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker