Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene mobiliteit op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jaguar F-Type

Na zo'n vijftig jaar wilde men bij Jaguar opnieuw een raszuivere sportwagen bouwen. Dat schiep natuurlijk grote verwachtingen. De verleidelijke F-Type lijkt die echter stuk voor stuk in te lossen.

Prijs
NB
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :

Voor een echte sportwagen moet de basis van bij het begin goed zitten. Sleutelen achteraf brengt dikwijls niet veel zoden aan de dijk. De grondslagen voor de F-Type in basisoutfit zijn een stijve koetswerkstructuur (30 procent stijver dan die van een XK-R), een ideale gewichtsverdeling, een directe stuurinrichting, goede remmen, een alerte krachtbron en een al even levendige versnellingsbak. Om de auto wendbaar en dynamisch te houden, werd een volledig aluminium structuur uitgewerkt, die dus niet alleen voor de nodige stevigheid zorgt, maar ook het gewicht binnen de perken houdt.

We begonnen van op de luchthaven van Pamplona met de 'basis'-V6, die echter geenszins een te mijden instapversie is. Al in zijn basisversie is de F-Type een echte sportwagen die heel wat rijplezier weet te bieden, met een voldoende krachtige motor en een lichtvoetigheid om je vingers bij af te likken. Aangekomen op het circuit van Navarra mochten we na een technische uiteenzetting en veiligheidsbriefing in het gezelschap van een instructeur het circuit op met de 3.0 V6 S. Na enkele ronden vermoedden we het al: dit is (op dit ogenblik) de versie van de F- Type die het meeste rijplezier biedt. 's Anderendaags was het tijd voor de zwaarste F-Type. In de bergen valt een belangrijk verschil op met de V6-versies: met deze auto moet je meer op je tellen passen.

Liefhebbers van dikke V8-motoren met bijbehorende sound en rubberstrepen op het asfalt zullen hier misschien niet mee eens zijn, maar voor ons is de V6 S de meest tot de verbeelding sprekende F-Type, met een voldoende krachtige motor, een zeer alerte automaat en een (zelf in te stellen) onderstel dat een perfect rijevenwicht weet te paren aan een in verhouding uitstekend veer- en zitcomfort. Voeg daar nog aan toe dat de F-Type (in alle versies) er ook zeer goed uitziet en je weet dat Jaguar met dit drietal wel duidelijk een steen in de (sportwagen)kikkerpoel heeft gegooid. Missie geslaagd...

U kunt de Eerste Test van de Jaguar F-Type nalezen in AutoGids 875 van 15/5/2013.

In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-Type

Geschreven door op