Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Jaguar E-Pace P300e PHEV - compact zwaargewicht

Geschreven door Yeelen Möller op

Net als quasi al de rest van het gamma, kreeg de Jaguar E-Pace ook een facelift, inclusief een nieuwe plug-in hybride P300e. En die maakt indruk ondanks zijn forse gewicht...

63.210 €

Concept

Het was een drukke periode voor de R&D-afdeling van Jaguar, want zowel de XF, F-Pace én de E-Pace kregen onlangs een facelift. De kleinste SUV van het merk kreeg de meest subtiele ingreep, maar met toch de nodige moderniseringen om het model competitief te houden met de harde concurrentie. Zo is er een nieuwe neus met 'double J'-koplampen en een nieuw kontje met achterlichten die meer lijken op die van de F-Pace en de I-Pace.

Maar de twee grootste veranderingen bevinden zich in de cabine en onder de motorkap. We beginnen met het interieur, waar het Pivi Pro-systeem ook in de E-Pace zijn opwachting maakt en voor een veel aangenamere multimedia-ervaring moet zorgen. Het stuurwiel is ook nieuw en krijgt meer functies, maar ook glanzend zwarte plastic (awoert). De automaatpook komt ook van de andere facelift-Jags en maakt plaats vrij voor een 15 W-inductielader voor smartphones. Handig is dat je met twee toestellen tegelijk kan verbinden via Bluetooth, zo verbindt de auto niet enkel met de verkeerde telefoon als bijvoorbeeld je partner meerijdt.

Onder de motorkap van de Jaguar E-Pace facelift heeft er een grondige elektrificatie plaatsgevonden. Alle benzine- en dieselmotoren zijn voortaan mild hybride, met vermogens van 160 tot 300 pk. Maar tegenwoordig onmisbaar voor de fleetmarkt is een plug-in hybride variant, in dit geval op basis van de 1,5 liter Ingenium-driecilinder. In combinatie met de 109 pk sterke elektromotor op de achteras levert de P300e 309 pk en liefst 540 Nm. De batterij van 15 kWh moet dan weer een elektrische autonomie van 55 km garanderen, terwijl de CO2-uitstoot (opnieuw leuk voor de professionals) onder de 50 gram blijft!

Rijgedrag

Net als bij de F-Pace P400e mochten we de Jaguar E-Pace P300e aan de tand voelen op een reeks kronkelende wegen in Spanje, een korte kennismaking waarbij we vooral keken naar het gedrag van het chassis en de aandrijflijn, en minder naar het verbruik. De route was überhaupt te kort om de batterij leeg te krijgen, toch als we de auto in Hybrid lieten en de driecilinder af en toe lieten meespelen. Wat opviel tijdens deze korte test, is dat Jaguar erin geslaagd is een harmonieus geheel te scheppen wat betreft de plug-in hybride combine.

De E-Pace P300e vertrekt vlot en geruisloos op zijn elektromotor en vraagt pas op voorspelbare momenten hulp van zijn benzinevriendje, die zonder schokken en verrassend genoeg ook zonder rumoer in leven schiet om wat extra vaart te krijgen in de koets. De driecilinder is zelfs zo stil, dat we na de testrit voor de zekerheid nog eens vroegen of er geen active noise cancellation aanwezig is. Het antwoord was neen, het geluidscomfort komt dus enkel dankzij klassieke isolatie. Ook het remmen blijft een struikelblok bij (P)HEV's, en dan vooral de overgang tussen het regeneratief remmen en het moment dat de remblokken en -schijven ook moeten meewerken. Maar ook hier zorgt Jaguar voor een haast onmerkbare grens tussen de twee, wat voor een natuurlijk rempedaal zorgt zonder de kinetische energie te verspillen.

We verschuiven onze focus van de aandrijflijn naar het chassis. De koets voelt erg stijf aan, Jaguar zegt ook nieuwe motorsteunen en een stijvere structuur voor de voorwielophanging gemonteerd te hebben, maar zo gevoelig schatten we onze billen niet in. Er is vooral een goede balans gevonden tussen koetswerkcontrole en comfort, waarbij je maar weinig te maken hebt met overtollige bewegingen en toch geïsoleerd blijft van putten en drempels.

Ga je wat sneller door de bocht, dan lijken de banden als eerste los te laten, nog voor je zelf aan je limiet lijkt te zitten. Ons testmodel was nochtans geschoeid met Pirelli P Zero's, nu niet de hardste ecobanden die je kan krijgen. De verklaring is op de weegschaal te vinden: deze Jaguar E-Pace P300e weegt onbeladen maar liefst 2.173 kilo! Dat is amper 15 kilo minder dan de F-Pace P400e PHEV, een overgewicht dat de kleine Jag te danken heeft aan zijn stalen chassis. Met zo'n massa in het achterhoofd gehouden, is het haast bewonderenswaardig dat het rijgedrag zo neutraal is gebleven van de E-Pace P300e. Toch zouden we graag wat kilo's zien verdwijnen om het verbruik wat te doen dalen en om de veiligheid voor anderen te verbeteren bij een ongeval.

Ons verdict

De Jaguar E-Pace zet een stap vooruit met zijn facelift en ook de P300e plug-in hybride is een welkome toevoeging, zowel op fiscaal vlak als qua rijgedrag. Van zijn (exterieur)design moet je houden en zijn gewicht is haast morbide obees, maar zowel zijn comfort en dynamiek staan op een hoog niveau. Als CEO Bolloré zijn beloftes waarmaakt en Jaguar weer een betere betrouwbaarheid bezorgt, zien we geen reden waarom je de E-Pace P300e niet zou kiezen als nieuwe leasebak.

  • Goed afgesteld hybridesysteem
  • Koetswerkcontrole
  • Verbeteringen interieur
  • Hoog gewicht
  • Beperkte EV-range
  • Vrij duur

In dit artikel : Jaguar, Jaguar E-pace

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker