Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jaguar XF Sportbrake

Om te overleven moet een kleine constructeur als Jaguar meer volume genereren, maar zonder zijn unieke charme op te geven. De XF Sportbrake combineert als geen ander pragmatiek met esthetiek.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

In Europa is het premium-E-segment (Audi A6, BMW 5-Reeks, Mercedes E-Klasse) sterk break- en dieselgericht: liefst 50 procent van de verkochte auto's in deze categorie zijn stationwagens, die bijna altijd door een dieselmotor worden aangedreven. Het is dus niet meer dan logisch dat Jaguar voor zijn XF een dergelijke koetswerkvariant heeft ontwikkeld en dat de Britten er in tegenstelling tot de Duitse concurrentie ervoor hebben gekozen om die Sportbrake enkel aan te bieden met zelfontbranders. Dat betekent niet dat de klant geen keuze krijgt, want Jaguar heeft een palet met vier krachtbronnen.

Het belangrijkste aspect van deze break is uiteraard zijn koffer. De XF Sportbrake is nieuw ontwikkeld vanaf de B-stijl met het oog op een optimale structuurstijfheid. Die durft bij een break namelijk wel eens wat minder te zijn dan bij een berline. Bij Jaguar is het echter omgekeerd: de ingenieurs hebben hun werk zo goed gedaan dat de Sportbrake nog stijver is dan de berline. Praktischer of niet, tijdens het rijden heeft de XF al zijn charmes behouden. Hij weet nog steeds veel comfort te rijmen met een aangenaam dynamisch evenwicht en een rijgemak waar slechts weinig rivalen aan kunnen tippen.

De XF Sportbrake is een welkome aanvulling binnen het Jaguar-gamma. Hij oogt goed, is ruim en heeft een praktische koffer, terwijl hij vooral kan uitpakken met die moeilijk te omschrijven charme tijdens het rijden die niet veel rivalen hem kunnen nadoen. Dat hij niet goedkoop is, compenseert hij ruimschoots met zijn bijzonder uitgebreide uitrusting. Een perfect alternatief voor wie lak heeft aan de Duitse hegemonie.

U kunt de Eerste Test van de Jaguar XF Sportbrake nalezen in AutoGids 862 van 14/11/2012.

In dit artikel : Jaguar, Jaguar XF

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens Jaguar

Nieuwe jaguar xf in stock

Tweedehands Jaguar

Tweedehands jaguar xf