Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Jaguar XJ

Met de nieuwe XJ wil Jaguar opnieuw geschiedenis schrijven, zoals met het oorspronkelijke model uit 1967. Zijn techniek is niet te onderschatten, maar toch moeten vooral zijn looks het verschil maken.

Prijs
NB

Gedaan met de oerklassieke look in drie volumes. De nieuwe XJ moest weer opvallen, een statement zijn op de weg. De smalle lichtblokken vooraan flankeren een imposant honingraatradiatorrooster dat duidelijk verwijst naar de oorspronkelijke XJ. In de motorkap zitten machtige plooien die de lage dakwelving aankondigen, een coupélijn die nog wordt geaccentueerd door het panoramische dak (standaard) dat helemaal in donker glas is uitgevoerd, op een dwarse koetswerkbalk net voor de achterruit na. Op het verticale gedeelte van de kofferklep prijkt niet meer dan een gestileerde Jaguar en (indien gevraagd) een al even vloeiend vormgegeven XJ-logo. Met zijn 5,12 meter is de auto 5 centimeter langer dan zijn voorganger, maar de (lange) wielbasis bleef met 3,03 meter dezelfde.

Binnenin is het een mengeling van traditioneel en hightech, wat soms wat bevreemdend aandoet, vooral als je toch wel even moet wachten alvorens de digitale schermen oplichten. In het interieur werden vele en soms erg chique materialen gebruikt, maar hier en daar lijkt er toch beknibbeld: de houtinzetstukken doen soms plastiekerig aan, hoewel we weten dat het echt hout is. Rijden doet de XJ zoals we al een tijdje van dit Jaguar-topmodel gewoon zijn: lichtvoetiger dan zijn afmetingen laten veronderstellen, zeer vlot (ook in de dieselversie) en voldoende comfortabel. Toch hebben we ook hier onze vragen bij de montage van twintigduimers als je niet voor de sportieve compressormotor kiest: de filtering van korte, snel op elkaar volgende oneff enheden in het wegdek is dan duidelijk minder goed. Het belangrijkste blijft echter dat je als chauff eur ook in deze Jaguar met limousineafmetingen graag instapt omdat je weet dat hij je rijverwachtingen zal inlossen.

Met prijzen tussen 79.800 euro (voor de 3.0D in basisversie) tot 146.000 euro (voor de lange Supersport met compressormotor) staat de nieuwe XJ nu meer op het prijsniveau van zijn concurrenten, met dat verschil dat de basisuitrusting doorgaans rijkelijker is. Voor dat geld krijg je een opvallende nieuwe verschijning in het limousinelandschap, die met een coupélook zijn grote afmetingen lichtjes camoufl eert en die dankzij een volledig aluminium opbouw goede prestaties kan paren aan een redelijk verbruik (zeker als diesel) en een lichtvoetig weggedrag. Bij Jaguar hopen ze in elk geval hier meer gegadigden voor te vinden dan voor het vorige model.

In dit artikel : Jaguar, Jaguar XJ

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker