Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Jeep Cherokee

Dankzij dieselmotoren met stop-startsysteem heeft de Jeep Cherokee zich aangepast aan de stad. Maar op benzine blijft hij een echte terreinwagen, geholpen door een prima negentrapsautomaat.

Prijs
NB

De nieuwe Cherokee (KL) is de eerste Jeepafstammeling van de Chrysler Group LLC sinds het Amerikaanse concern deel uitmaakt van de familie die werd verenigd en wordt gecontroleerd door de Fiat-groep. Het is dus erg logisch dat het model is gebaseerd op een platform van Fiat-ontwerp. Maar de gelovigen mogen gerust zijn: de nieuwe Cherokee behield alle karakteristieken van een Jeep. De interieurs van de drie uitrustingsversies (Longitude, Limited, Trailhawk) en de kleurenpaletten vertonen enkel natuurlijke tinten. De vorm van de stoelen en de interieurindeling komen vertrouwd over. Alles wat zo typisch is voor het merk, werd gerespecteerd, met onder meer vierkante vleugelverbreders, een vorm die we ook terugvinden bij de ledachterlichten.

Offroadfanaten kunnen gerust zijn: we konden de terreincapaciteiten beoordelen van de Trailhawk, de versie van de Cherokee die speciaal voor die specialiteit is ontwikkeld en zijn grote broer niet veel hoeft te benijden. We konden enkel kennismaken met vierwielaangedreven versies met manuele zesversnellingsbak of negentrapsautomaat. Die compacte overbrenging wordt door het Duitse ZF gebouwd in het Amerikaanse Indiana en is ontwikkeld om te worden gekoppeld aan dwars ingeplante motoren. Hij tilt de Cherokee op zijn eentje hoger binnen het gamma.

Puristen hoeven zich geen zorgen te maken: ondanks zijn nieuwe, voorwielaangedreven basis blijft de Jeep Cherokee een echte terreinwagen, met een reductiebak en een rist elektronische programma's. Alleen spijtig dat al die offroadtalenten het voorrecht blijven van de 3.2-V6 op benzine. De erg volledige uitrusting voldoet aan de verwachtingen, maar maakt de factuur wel een pak zwaarder, want de basisprijs ligt dicht in de buurt van die van een weliswaar minder goed uitgerust premium-SUV.

U kunt de Eerste Test van de Jeep Cherokee nalezen in AutoGids 900 van 30/4/2014.

In dit artikel : Jeep, Jeep Cherokee

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker