Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Kia Sportage Plug-in Hybrid (2022) - vloottopper?

Geschreven door Steven Appelmans op

De Sportage is Kia’s levensader. Eentje die de Koreanen met de Plug-in Hybrid nu ook graag willen laten vertakken in de vlootwereld.

52.190 €

Concept

Met de Plug-in Hybrid krijgt de nieuwe Kia Sportage er een ook voor de vlootwereld interessante variant bij. Met dank aan zijn CO2-uitstoot van 26 gram per kilometer en het gemiddelde normverbruik van 1,1 liter per 100 kilometer kan je deze plug-inhybride SUV voor de volle 100% inbrengen. Puike cijfers, die de Kia Sportage PHEV voornamelijk dankt aan zijn elektrische actieradius. Want het batterijpakket van 13,8 kWh belooft een rijbereik van 70 kilometer. Op papier dan toch, want in de praktij zijn we nooit in de buurt van die WLTP-waarde geraakt. Na een nachtje doorladen berekende de boordcomputer een elektrisch rijbereik van 56 kilometer, een cijfer dat achteraf ook realistisch bleek.

Dat plug-inhybride aandrijfgeheel combineert de 180 pk en 265 Nm sterke 1.6 T-GDI met een synchrone elektromotor die 91 pk en 304 Nm verzamelt, wat zich vertaalt in een systeemvermogen van 265 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 350 Nm. Die power vindt zijn weg naar alle vier de wielen via een zestrapsautomaat en duwt de Kia Sportage PHEV in 8 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 190 km/u. Verkijk je niet op de cijfers, echt sportief is deze stekker-SUV niet. Ook niet in het uitrustingsniveau GT Line.

2022 Kia Sportage PHEV

Rijgedrag

Twee niet onbelangrijke kanttekeningen: we hebben de Kia Sportage getest als GT Line, wat betekent dat zowel de (1) demping als de (2) stuurbekrachtiging anders zijn dan bij de andere uitrustingsniveaus. Het ESC (Electric Control Suspension) controleert de in- en uitgaande slag van de stoters voor een betere balans tussen rijcomfort en weggedrag. Het stuur reageert directer, omdat de motor van de elektrische bekrachtiging bij de GT Line rechtstreeks op de tandheugel gemonteerd worden. En dus niet bovenaan de stuurkolom, zoals bij de andere versies van de Kia Sportage.

Anders dan bij de mildhybride Kia Sportage willen we de Plug-in Hybrid niet sportief noemen. En dat komt vooral door het flinke meergewicht, want met 1.830 kilogram weegt de PHEV bijna 300 kg meer dan de turbobenzine met 48V-ondersteuning. Het leeuwendeel van die kilo's situeren zich bovendien achterin, waar de lithium-ionbatterijen onder de achterbank en de koffervloer liggen. Dat accupakket zorgt er overigens ook voor dat het bagagevolume van de Kia Sportage Plug-in Hybrid krimt van 562 naar 540 liter.

Dat accupakket valt trouwens op verschillende manieren aan te spreken. Naast de Auto- en de EV-modus komt de Kia Sportage PHEV ook het een bijzonder interessant Hybrid-programma waarbij de 1,6 liter-turbobenzine het gros van het werk voor zijn rekening neemt, weliswaar met constante ondersteuning van de elektromodule. Het achterliggende idee is dat de batterijcapaciteit zodoende gespreid kan worden over een veel grotere afstand. Met dus een veel grotere brandstofbesparing op het einde van de rit. Op de 30 kilometer die wij in die set-up hebben afgehaspeld, klokten we uiteindelijk af op een gemiddelde van 7 liter per 100 km. Da’s alleszins minder dan de 8,5 liter die de Sportage 1.6 T-GDi 48V 7DCT uit onze gedetailleerde test nodig had.

2022 Kia Sportage PHEV

Verdict

We waren bijzonder positief over de nieuwe Kia Sportage en de PHEV-stekkerversie verandert dat oordeel niet. De Koreaanse constructeur heeft een dijke van een SUV gebouwd, eentje die er goed uitziet, uitstekend rijdt en een heleboel technologie in de strijd gooit. En die over een bijzonder gevarieerd motorgamma kan beschikken, met naast (desgewenst mildhybride) varianten op benzine en diesel ook een zelfopladende en een plug-inhybride.

En ook die Plug-in Hybrid is uit een goede broek gevallen, met een elektrische hulpmodule die je zowel op kortere als op langere afstanden kan inzetten. Hou die meerwaarde in het achterhoofd als je de aankoopfactuur gepresenteerd krijgt en weet dat de fiscus voor de nodige mildering zorgt.

Bekijk ook onze video van de Kia Sportage

  • Elektrische energie kan ook op de lange afstand worden gebruikt
  • Praktische inborst
  • Groot comfort en veel luxe (GT Line)
  • Best prijzig
  • Stevig verbruik met lege batterijen
  • Hoe zit het met het merkimago?

Verwante testen

In dit artikel : KIA, KIA Sportage

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker