Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Welke Kia Niro kiezen: EV, HEV of PHEV? - Lezerswedstrijd

Drie lezers kregen zowel de elektrische, de hybride als de plug-inhybride Kia Niro mee om te testen. Welke aandrijfvorm smaakte Wim, Jens en Cengiz het best?

Niro’s van dienst waren respectievelijk de HEV, PHEV en de e-Niro. De groene brigade van Kia, zo je wil. Met een maximale CO2-uitstoot van 120 g/km (WLTP-waarde voor de gewone hybride of dus de HEV) is de ecologische voetafdruk van de crossovers minimaal zonder dat daarom veel prestationele offers worden gevergd. Zowel de HEV als de PHEV halen een gecombineerd vermogen van 141 pk en 265 Nm, gepuurd uit een 1,6 liter-viercilinder die in zijn werk bijgestaan wordt door een synchrone elektromotor met permanente magneten.

Het verschil tussen beide hybrides is dat de plug-invariant met 8,9 kWh een grotere batterijcapaciteit heeft, waardoor ook zijn elektro-unit iets krachtiger voor de dag komt. Meer vermogen dat niet zozeer de snelheid dient, dan wel de elektrische draagkracht. Volgens de WLTP-cyclus zou je met de PHEV probleemloos 49 kilometer ver moeten raken zuiver op de stroom die verpakt zit in de cellen.

‘Zo ver ben ik er niet mee geraakt. Na 35 kilometer schakelde de Niro meestal terug over op zijn verbrandingsmotor. Waarschijnlijk zat het koude weer tijdens de testperiode daar voor iets tussen. En ook mijn rijstijl zal wel zijn invloed hebben gehad. Maar al bij al volstond die afstand in veel gevallen wel om op de eindbestemming te raken.’ Wim is dus overtuigd, al maakt hij ook meteen een belangrijke kanttekening. ‘Ik heb de Niro PHEV wel zo consequent mogelijk proberen op te laden. Zowel thuis als op het werk ging hij aan de stekker.’ Anders dan de HEV, die door het spelen met energietransfers, zijn lithium-polymeerbatterijen tijdens het rijden bijlaadt, dien je de batterijen van de PHEV zelf van stroom te voorzien. Liefst van zodra dat kan, gezien je maximaal moet kunnen rekenen op de elektrische bijstand wil je het opgegeven gemiddelde van 1,4 liter per 100 kilometer daadwerkelijk halen.

Een concept, twee interpretaties

Ook daar toont zich dus een verschil tussen beide hybrides. De HEV, die het vooral moet hebben van een constant samenspel tussen de elektro- en verbrandingsmotor, doet meer beroep op zijn benzine waardoor hij uiteindelijk ook een hoger gemiddeld verbruik laat optekenen. Al blijft 5,3 liter per 100 kilometer desondanks een cijfer waar velen hem om benijden.

Temeer daar je niets in moet boeten aan luxe. ‘Ik was vooral aangenaam verrast door de luxueuze aankleding van de Niro Hybrid. Alles wat je maar wensen kon – van een adaptieve cruise control over verwarmde zetels voor- én achteraan tot een fantastisch klinkende JBL-geluidsinstallatie – het zat allemaal op en aan de Kia.’ Voor Jens is het dan ook vrij duidelijk: ‘Het was mijn eerste ervaring met een voltijdse hybride en het moet zeggen, het smaakte naar meer. Voor mij lijkt dit aandrijfmodel dan ook het meest geschikt voor de toekomst. Het vergt immers maar weinig aanpassingen om toch zuinig en met een beperkte CO2-uitstoot je kilometers te malen.’

Cengiz, die dagelijks vooral stadsverkeer trotseert, heeft finaal een grotere boon voor de plug-invariant. ‘De Niro PHEV is voor mij de ideale wagen, omdat het elektrische bereik ruimschoots volstaat voor mijn dagelijkse verplaatsingen. Overigens zowel onder de week als in het weekend.’ Al voegt hij daar wel meteen aan toe dat hij het tijdens zijn testperiode een stuk moeilijker had dan Wim om het elektrische bereik zoveel mogelijk op peil te houden. ‘Het publiek opladen liep niet van een leien dakje. Er zijn echt wel nog structurele uitdagingen die de overheid dient aan te pakken willen de Niro PHEV en co echt daadwerkelijk op de juiste manier kunnen gebruikt worden.’ Een terechte opmerking die ineens de deur openzet naar de derde Niro in dit verhaal.

Elektroshock

De e-Niro dus. De meest vooruitstrevende Kia en tegelijk de Niro waar onze winnaars het meest naar uitkeken. Interesse aangewakkerd door een gezonde nieuwsgierigheid gezien het voor alle drie een volelektrische doop bleek. Eentje die vooral Wim bijzonder is bevallen: ‘Ik moet toegeven dat de e-Niro mijn oordeel over de elektrische auto volledig heeft bijgestuurd. Tot voor de testrit zat ik vooral op de piste van de PHEV als mogelijke volgende wagen, maar nu is dat gekeerd in het voordeel van de EV. Zeker met de alsmaar groeiende snellaadinfrastructuur zie ik niets een volelektrische toekomst nog in de weg staan.’

We kunnen Wim daarin wel volgen. Wederom omdat zuiver elektrisch rijden weinig concessies vergt. Doordat de 204 pk (in deze 64 kWh-testversie) quasi instant ter beschikking staat, komt de e-Niro bijzonder vlot van zijn plek. Een eigenschap die ons testtrio unaniem wist te appreciëren. Hetzelfde wat de absolute stilte achter het stuur betreft. Jens: ‘Dat je hoegenaamd geen motorlawaai te verwerken krijgt, zorgt toch voor een belangrijke bijdrage aan het algemene comfort.’

Desondanks blijft Jens wel bij zijn oorspronkelijke voorkeur voor de HEV, al heeft dat vooral vandoen met het ontbreken van een degelijk thuislaadinstallatie. Een euvel dat echter in een mum opgelost kan worden, gezien Kia desgewenst evenzeer voorziet in een wallbox. Ook Cegiz blijft bij zijn keuze voor de PHEV, ook hier ingegeven door externe factoren. ‘Als ik zie hoe uitdagend het is geweest om de Niro PHEV opgeladen te krijgen in de stad, wat moet het dan niet zijn om de e-Niro in die omstandigheden vlot te houden?’ Cegiz heeft ergens wel een punt. Bij de PHEV kan je inderdaad altijd nog terugvallen op de benzinemotor.

Anderzijds, Kia heeft twee batterijpakketten in de aanbieding van respectievelijk 39,2 en 64 kWh waarmee de e-Niro voldoende opslagcapaciteit heeft om minstens 289 kilometer te overbruggen vooraleer hij opnieuw aan de stekker moet. De e-Niro met 64 kWh haalt zelfs 455 kilometer. Een opwerping waar Cegiz zich bij aan kan sluiten: ‘De boordcomputer gaf inderdaad een praktisch rijbereik aan van 300 kilometer, wat eigenlijk ruim voldoende was om een week te voorzien in mijn verplaatsingsbehoeften.’

Nu goed, elk z’n voorkeur. Wat in deze ook gebleken is: drie winnaars, elk met hun favoriete Niro-concept.’ Al mag het duidelijk zijn dat, hoewel de smaken verschillen, de Kia’s in de basis dezelfde boodschap uitdragen. Want zowel de HEV, PHEV als e-Niro bewijzen immers dat het weinig offers vergt om de planeet te redden.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten