Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Kia Sportage

De vernieuwde Sportage van de oude onderscheiden lijkt wel een spelletje 'zoek de verschillen'. Kia's compacte SUV belooft echter ook vooruitgang te boeken op vlakken die je niet ziet...

23.990 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

De gefacelifte Sportage blijft trouw aan zijn kernwaarden en valt uiterlijk dus amper te onderscheiden van zijn voorganger. De wijzigingen aan het chassis vertalen zich in een nauwkeuriger rijgedrag en een groter rijcomfort, terwijl de stabiliteit en rolbeheersing van het koetswerk bij het slepen van een aanhanger volgens Kia toenamen. Bovendien omvat het ESP voortaan een aanhangerstabilisatiefunctie. In België omvat het gamma drie dieselmotoren: een 1.7 van 115 pk, een 2.0 van 136 pk (die samen perfect vervangen zouden kunnen worden door de uitstekende 1.6 CRDi van 128 pk uit de Soul) en een 2.0 van 184pk. De 2-literdiesels drijven steevast de vier wielen aan, terwijl de 1.7 net als de twee benzinemotoren (1.6 en 2.0) alleen als voorwieltrekker bestaat. Een automaat kan enkel besteld worden op de 2.0 (benzine of diesel) en is zelfs standaard op de CRDi van 184 pk. Met die laatste konden we kort kennismaken.

Ook al mogen we niet over het hoofd zien dat we met de duurste versie op pad waren, toch waren we onder de indruk van de vooruitgang die geboekt werd op het vlak van de materiaalkeuze en afwerking. De binnenruimte is nog steeds voorbeeldig en dankzij de goede verstelmogelijkheden is het goed zitten achter het stuurwiel, ongeacht het formaat van de bestuurder. De gewillige motor moet het helaas stellen met een automaat die onder belasting doorslipt dat het een lieve lust is, maar in normale omstandigheden aangenaam en zacht functioneert. Ook het rijcomfort evolueerde in de goede richting, dankzij een filtering van goed niveau, die echter niet kan voorkomen dat het onderstel af en toe springerig reageert - een euvel waaraan geen enkele SUV ontsnapt.

De vernieuwde Sportage lijkt misschien amper veranderd, maar hij zet wel de kleine minpuntjes van zijn voorganger recht. Tegelijk komt hij wat chiquer en degelijker voor de dag en wordt zijn uitrusting - en zijn prijs - enigszins naar boven herzien. Daarmee moet hij voldoende gewapend ten strijde kunnen trekken tegen zijn jongste Japanse rivaal, de nieuwe Nissan Qashqai.

U kunt de Eerste Test van de Kia Sportage nalezen in AutoGids 898 van 2/4/2014.

In dit artikel : KIA, KIA Sportage

Geschreven door op

De concurrenten