Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Kia Sportage (2022) : Meer dan enkel een knappe SUV

Geschreven door Cedric Derese op

Volgens Kia is het design nog altijd een van de basiswaarden van de Sportage. Het goede nieuws is dat het kwalitatieve aspect en het rijplezier voortaan eveneens van de partij zijn…

40.290 €

Sinds zijn introductie in 1994 is de Sportage een van de pijlers van het Kia-gamma in Europa. Het is met name dankzij dit model dat de constructeur (opnieuw) bekend is geworden, in een tijd waarin kleine ‘4x4’s’ die niet noodzakelijk met vierwielaandrijving zijn uitgerust, een trend zijn geworden – hetzelfde verhaal voor de Tucson van neef Hyundai. Technisch gezien deelden de Sportage en de Tucson vaak hun technische componenten. Dat is vandaag de dag nog steeds het geval, ondanks het feit dat ze er heel anders uitzien.

Koetswerk en afmetingen

Afgezien van de gemeenschappelijke voorruit (en het optionele panoramadak) verschilt de Kia Sportage duidelijk van de Hyundai Tucson. De stilisten van Kia hebben een aantal van de stylinggimmicks van de recente EV6 – de V-vormige lichtblokken voor- en achteraan, de holle achterklep en het ‘zwevende’ dak – in een SUV-sausje gegoten. Qua afmetingen is de Sportage iets langer (+ 3,5 cm), breder (+ 1 cm) en hoger (+1 cm) dan zijn voorganger, terwijl hij zelfs een paar millimeter langer is dan zijn neef van bij Hyundai (+ 15 mm). Met zijn 4,51 m is hij nu exact even groot als een Volkswagen Tiguan en zit hij tussen een Peugeot 3008 (4,45 m) en een Toyota RAV4 (4,6 m) in.

2022 Kia Sportage

>> Lengte: 4515 mm - breedte: 1865 mm - hoogte: 1645 mm

Interieur en kofferruimte

De nieuwe Sportage legt de lat een paar treetjes hoger wat de kwaliteitsindruk betreft. Instappen kun je standaard met de sleutel op zak en de stoelen bieden een goede steun. Het overzichtelijke dashboard is gebouwd met mooie materialen en wordt bekroond door een enorm gebogen scherm dat de instrumenten en het infotainment- en navigatiesysteem omvat. Onder het centrale scherm fungeert een rij aanraakgevoelige toetsen als een gezamenlijke bedieningsbalk voor het hoofdmenu of de klimaatregeling.

In plaats van veel knoppen heeft Kia gekozen voor multifunctionele displays en knoppen. Zo verandert de volumeknop van de radio – die godzijdank nog echt is – in een thermostaat wanneer je van het hoofddisplay overschakelt naar het scherm van de airco. Dat alles geldt echter alleen voor de middelste versie of de topversie van de Sportage, want de basisversies (Pure) hebben slechts recht op een vereenvoudigd instrumentenpaneel, een manuele airco en een klein centraal LCD-scherm... De koffer van de Sportage is bijna 70 liter groter geworden en biedt nu 562 liter achter een bank met verstelbare rugleuningen.

2022 Kia Sportage

Specificaties en prestaties

Onder de motorkap van de Sportage vinden we de vertrouwde Tucson-aandrijflijnen en dus ook de twee hybrides, gewone of oplaadbare, goed voor respectievelijk 230 en 265 pk. Naast de standaard vierwielaandrijving biedt de Sportage Plug-In Hybrid een elektrische actieradius van 62 km (WLTP). Voor de echte veelrijders blijft ook de 1.6 CRDi (diesel, 115 of 136 pk) op het programma, net als de 1.6 T-GDi benzinemotor met 150 pk, waarvan ook een Mild Hybrid-variant verkrijgbaar is. Mild Hybrid? Een nogal pompeuze term voor een systeem van zachte elektrificatie op basis van een extra 48-voltaccu die is aangesloten op een gestuurde starter-alternaror.

Daarmee alleen kan de Sportage zich niet voortbewegen, maar een kleine elektrische bijdrage bij het starten of bij sterk accelereren is precies wat de motor nodig heeft om soepeler te worden. Een handgeschakelde 6-versnellingsbak is nog altijd standaard, een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (DCT) is een optie (2.000 euro). Vierwielaandrijving is voorbehouden aan de hoogste uitrustingsniveaus, terwijl alle Sportages nu zijn uitgerust met een keuzeschakelaar voor drie rijmodi: Eco, Normal of Sport, die de gasresponscurve, de sturing van de versnellingsbak, de rijhulpsystemen en zelfs bepaalde uitrusting (zoals de airco of het instrumentenpaneel) beïnvloeden.

2022 Kia Sportage

Rijgedrag

De 1.6 T-GDi 48V DCT blijkt na onze test een overtuigend pakket. Hij gedraagt zich goed en isrelatief discreet, en schittert zowel door zijn romigheid wanneer je maar een beetje gas geeft, als door zijn levendige karakter bij het hernemen. Ook op het vlak van het chassis heeft de nieuwe Sportage grote vooruitgang geboekt. De ophanging is (voor een SUV) wat stug bij het inveren op snelheidsremmers, maar op slecht wegdek is de schokdemping zijdezacht, terwijl het koetswerk degelijk, maar niet te veel ondersteund wordt. Een speciale vermelding voor de voorastrein die niet alleen op zijn eentje de trekkracht voor zijn rekening neemt, maar een geleiding biedt met een nauwkeurigheid die een auto met een veel lager zwaartepunt waardig is.

Goede punten ook voor het remsysteem, dat voldoende geleidelijk en krachtig is om je bijna het leeggewicht van 1.580 kg te doen vergeten. De Sportage is ook uitgerust met de nieuwste rijhulpmiddelen, waarvan de meest opmerkelijke ongetwijfeld de dodehoekmonitor is (inbegrepen in het DriveWise Park Pack voor 800 euro), die het verkeer rond de auto voortdurend in de gaten houdt via camera's onder de achteruitkijkspiegels en de beelden weergeeft op het instrumentenpaneel (wanneer je de richtingaanwijzer activeert). Een goede manier om te voorkomen dat je je bij het veranderen van richting laat verrassen door iets dat zich in je dode hoek bevindt.

2022 Kia Sportage

Belgische prijs Kia Sportage

Kia heeft vertrouwen in zijn producten en geeft ze dus niet langer goedkoop weg. Het bewijs? Voortaan moet je minimaal 33.390 euro ophoesten voor een goed uitgeruste Sportage 1.6 T-GDi Pulse (met manuele versnellingsbak)! Natuurlijk kan de Kia-dealer je altijd een goedkopere Pure-versie (basisuitvoering) aanbieden voor 30.990 euro, maar dan zal je teleurgesteld zijn door het gebrek aan uitrusting. Juist door de rijkdom van zijn uitrusting onderscheidt de Sportage zich van zijn concurrenten.

Wat de 1.6 T-GDi betreft, hebben we meer twijfels bij de 48-voltversie (MHEV) die een beter rendement zou moeten opleveren... Gezien het gemiddelde verbruik van 8,5 l/100 km dat we tijdens deze test optekenden, vragen we ons in elk geval af of het systeem wel goed heeft gewerkt. Voor iets meer geld (slechts 1.600 euro voor de Pulse-versie) is de echte Hybrid-versie (230 pk) op dat punt zeker overtuigender.

2022 Kia Sportage

>>> Overzicht Belgische prijzen Kia Sportage

Kia Sportage – verdict AutoGids

De vijfde generatie van de Kia Sportage is een schot in de roos. Hoewel het design zijn meest aantrekkelijke troef blijft, bevestigt de Koreaan dat hij nu over alle kwaliteiten beschikt om een bestseller in zijn categorie te worden: een chassis dat aan alle verwachtingen voldoet, bijdetijdse aandrijfgehelen, een uitstekend comfort en zelfs een uitrustingsniveau dat de toppers van de categorie niets te benijden heeft. Het enige minpuntje is dat deze Sportage niet bepaald goedkoop is…

Bekijk ook onze video van de Kia Sportage

  • Knap koetswerkontwerp
  • Aangenaam rijgedrag
  • Keuze aandrijflijnen
  • NIet goedkoop

In dit artikel : KIA, KIA Sportage

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker