Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / KIA e-Soul 64 kWh

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op

De derde generatie van de Kia Soul is er bij ons enkel als 100% elektrische e-Soul, met de gesmaakte technologie uit de e-Niro, maar dan verpakt in een wat markanter kleedje.

51.290 €

Concept

De vorige Kia Soul EV was in 2014 de eerste volledig elektrische auto van de groep Hyundai-Kia op onze markt. Het was zeker geen onverdienstelijke eerste worp, onder meer dankzij een reëel rijbereik van ongeveer 170 kilometer. Anno 2020 is een dergelijke actieradius echter vrij slappe kost, en dus steekt de nieuwe e-Soul een tandje bij, door de techniek over te nemen van de e-Niro. Voor de topversie betekent dat een elektromotor van 204 kW, gevoed door een batterij met een capaciteit van 64 kWh.

Deze derde generatie Soul blijft zweren bij de geblokte look van zijn twee voorgangers – met kinderlijk eenvoudige lijnen die duidelijk nog altijd even polariserend werken. Die rechte vormen maken van de e-Soul wel een ruimtewonder, met een riante beenruimte op de achterbank voor een auto van maar 4,20 meter lang. De koffer betaalt het gelag, want die is amper 224 liter groot. Gelukkig kun je de laadkabels kwijt onder de vloer.

Voor de rest is het interieur minder frivool dan de buitenkant doet vermoeden, met zwarte kunststof die de boventoon voert. De uitgebreide standaarduitrusting maakt echter veel goed. Spijtig wel dat Kia interessante dingen zoals een dodehoekcontrole of een head-updisplay alsnog in een pakket propt, dat bovendien enkel wordt aangeboden op de topversie More. Als je ziet wat die uitvoering kost, had die eigenlijk full option uitgerust mogen zijn...

2020 Kia e-Soul 64 kWh / AutoGids.be

Rijgedrag

De e-Soul laat je kiezen uit drie rijmodi: Eco, Normal en Sport. De eerste maakt het mogelijk om enkele tientallen kilometers meer uit de batterij te persen, maar het plezier van de 204 kW en, vooral, de 395 Nm die permanent ter beschikking staat, komt pas echt tot zijn recht in de Sport-stand. Trap het pedaal wat kordater in, en deze e-Soul plakt je prompt tegen je rugleuning. Een spelletje dat al snel verslavend gaat werken...

Uiteraard hoeft het niet zo snel te gaan om deze e-Soul te appreciëren: in de stad of in de bebouwde kom is het net zo goed genieten van de stilte in het interieur en het gemak waarmee deze auto zich verplaatst. De ophanging is ietwat stug, maar over het algemeen goed gedempt. Het hoge gewicht staat sportieve ambities daarentegen in de weg, het nauwkeurige en aangename stuur ten spijt.

Zoals bij andere elektrische Kia’s/Hyundai’s kun je met de spatels aan het stuur de mate van energierecuperatie instellen. In de krachtigste stand is de motorrem voldoende uitgesproken om de auto op zijn eentje te vertragen door gewoon van het gas te gaan. Alleen jammer dat het effect onder 15 km/u sterk afneemt, zodat je voor de laatste meters toch nog altijd het rempedaal nodig hebt om helemaal tot stilstand te komen.

Ons gemiddelde testverbruik van 17,0 kWh/100 km betekent dat we tijdens onze testweek nooit meer dan 360 kilometer rijbereik te zien kregen op de boordcomputer. Heel wat minder dus dan de beloofde 452 WLTP-kilometers, maar nog altijd ruim voldoende om niet voortdurend krampachtig naar een laadpaal te hoeven zoeken. De e-Soul beschikt over een interne lader van 7,2 kW, maar die is helaas wel van het monofasige type. Aan onze trifasewallbox van 11 kW laadde de auto daardoor maar op met een goede 3 kW. Om een lege batterij te vullen ben je in dat geval bijna een volledige dag zoet.

2020 Kia e-Soul 64 kWh / AutoGids.be

Ons verdict

De e-Soul is als elektrische auto net zo geslaagd als de e-Niro, maar hij weet die argumenten net wat gedurfder te verpakken. Rijden met deze elektrische auto is een waar plezier, en de batterij van 64 kWh volstaat ruimschoots voor je dagelijkse verplaatsingen. Het ontbreken van een trifaselader is op onze markt daarentegen een misser. Zeker voor een auto die zijn kwaliteiten toch vrij duur verkoopt...

  • Prestaties, krachtige hernemingen
  • Interessant rijbereik
  • Binnenruimte, comfort
  • Enkel monofaselader
  • Kleine koffer
  • Hoge prijs

In dit artikel : KIA, KIA Soul

Eindredacteur AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker