Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Kia EV6: Ioniq bis

Geschreven door Olivier Duquesne op

De Kia EV6 staat op hetzelfde 800 volt-platform als de Ioniq 5 van zustermerk Hyundai, maar komt met een eigengereide stijl. Wij konden al eens een preproductiemodel van de variant met 2 motoren testen.

68.490 €

De Hyundai-groep gooit een specifieke troef in de EV-strijd, namelijk een 800 volt-architectuur, die veel snellere laadbeurten toelaat. De Hyundai Ioniq 5 kreeg de primeur, deze Kia EV6 staat op hetzelfde fundament. Die laatste laadt overigens nog iets rapper op dan zijn neef, met een vermogen van 240 versus 220 kilowatt.

We kunnen het pas verifiëren bij een uitgebreide test, want deze sessie was kort, en dan nog eens met een preproductiemodel, dat volgens Kia wel voor 99% definitief is.

Koetswerk en afmetingen

Net als de Ioniq 5 is de 2021 Kia EV6 nog getekend onder voormalig hoofdontwerper Luc Donckerwolke. Onze landgenoot gebruikte naar eigen zeggen de eertijdse Lancia Stratos als inspiratiebron, al heb je veel verbeeldingskracht nodig om dat te zien. Niettemin is het voorkomen fris, dynamisch en zelfs wat futuristisch, met die atypische achterkant en brede schouders.

Hij is ook uit de kluiten gewassen, met een lengte van 4,7 meter, een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,55. Hij weegt iets meer dan 2 ton.

Interieur en kofferruimte

Met de wielbasis van 2,9 meter is er veel ruimte binnenin, al kunnen de passagiers achteraan helaas hun voeten niet onder de voorstoelen steken. Knie- en hoofdruimte is er niettemin voldoende. Zonder de optionele subwoofer is de koffer 520 liter groot, maar de rugleuning van de achterbank is verstelbaar en kan je ook neerklappen, waardoor je een laadvolume van 1.300 liter bekomt. Voorin zit nog een kleine koffer voor spullen als de ehbo-kit. Goed om weten ook: de EV6 heeft een sleepgewicht van maximaal 1,6 ton.

Zoals alle toekomstige Kia's heeft deze een aanraakscherm van 12,3 duim, aangevuld met een head-up display met augmented reality. De beelden van de blindehoekcamera's zie je rechtstreeks in de digitale tellerkast, afhankelijk van het gebruik van je pinkers.

Op de middenconsole zit een aanraakgevoelige strook waarmee je van de airco naar de multimedia overschakelt, zonder via het scherm te passeren.

Specificaties en prestaties

De GT-versie met 585 pk konden we nog niet uitproberen, die komt pas tegen eind 2022. Wel deze 325 pk sterke Long Range, met vierwielaandrijving en 605 Nm aan trekkracht.

Voorin zit een motor van 100 pk, terwijl de achterwielen door een exemplaar van 225 pk worden aangedreven. Die laatste knapt het gros van het werk op, terwijl de voorste vooral actief is in de Sport-stand of wanneer 4x4 nodig is. Hij dient daarnaast ook voor de remenergierecuperatie, die je via peddels achter het stuur kan bijsturen. Daarmee activeer je ook het één-pedaal-rijden.

De accu heeft een capaciteit van 77,4 kWh.

Rijbereik en opladen

Met de velgen van 20 duim, zoals op dit exemplaar, schenkt de batterij 484 km autonomie, en in stadsverkeer zelfs 600 km. Laten we stellen dat je in de realiteit op 350 kilometer mag rekenen op de snelweg, en 400 op een gemengd parcours.

De grote troef is natuurlijk wel het opladen aan een snellader. Volgens de technische steekkaart kan je in 18 minuten van 10 naar 80% gaan. We konden hem even uittesten aan een Ionity-laadpunt in Duitsland, en zaten in enkele minuten van 53 tot 80%.

Kia biedt daarnaast ook een V2L-uitbreiding aan, waarmee je op de laadpoort bijvoorbeeld een elektrische barbeque of stereoketen kan aansluiten. Ook binnenin vind je een 220V-stekker, net als usb-c-stopcontactjes.

Rijgedrag

De Kia EV6 heeft een specifieke afstelling voor de Europese markt, met klepgestuurde dempers van ZF, die een betere absorptie moeten garanderen. Niettemin voelden we tijdens de test op de wegen rond Frankfurt wel enkele schokken in de ophanging. Het compromis en het rijgevoel kunnen we bevredigend noemen, niet oncomfortabel, maar wel met een kleine rolneiging in de bochten.

De acceleratie is fors, zelfs explosief in de Sport-stand, met een chrono van 5,2 seconde op de 0-100 km/u. De EV6 haalt ook gemakkelijk zijn topsnelheid van 185 km/u op de Autobahn. In dat laatste geval word je getrakteerd op flink wat stroomlijngeruis en loopt het verbruik wel op tot 35 kWh/100 km of meer. 

Bij een normale rijstijl haalden we op de Duitse wegen, inclusief snelweg, 18,1 tot 20,6 kWh/100 km.

Belgische prijs Kia EV6

Deze Kia EV6 Long Range GT Line met een accu van 77 kWh en vierwielaandrijving kost in België 57.190 euro. Hij is te krijgen vanaf deze herfst. De basisversie van de Kia EV6, met achterwielaandrijving en 58 kWh is te krijgen voor 43.990 euro.

Kia EV6 - verdict AutoGids

Jaar na jaar, zelfs maand per maand, wordt de elektrische auto verder op punt gesteld. Het laden op 800 volt kenden we al van bij Porsche en Audi, en nu doet ook het Koreaanse duo Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 het. Daarmee ontdoet hij zich van de vervelend trage laadbeurten tijdens lange trajecten, zolang je tenminste de juiste snellader vindt. Daarnaast biedt deze Kia de onmiskenbare charme van het elektrische rijden: stilte, vermogen en veel digitaal plezier.

Bekijk ook onze video van de Kia EV6

  • Zeer snel opladen
  • Handige bediening
  • Stevige acceleratie
  • Onhandige koffer voor grote voorwerpen
  • Rijwind bij hoge snelheid
  • Vrij stugge ophanging

In dit artikel : KIA, KIA Ev6

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker