Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Lada Niva Travel is minder Niva dan je denkt

Geschreven door Frédéric Kevers op 22-12-2020

De Chevrolet Niva keert terug onder de naam Lada Niva Travel en krijgt bovendien een facelift voor 2021. Maar opgelet, de Travel is volledig anders dan de originele Niva.

Laten we meteen alle verwarring vermijden: de Lada Niva Travel heeft niets te zien met de Lada Niva die sinds 1977 op de markt is, het model wil gewoon genieten van de internationale bekendheid van de naam. De terreinwagen waar we het nu over hebben werd geboren als VAZ-2123 in 1998 en vervelde vijf jaar later tot Chevrolet Niva na een industrieel en commercieel akkoord tussen AvtoVAZ en General Motors. Nu de Amerikanen zich hebben teruggetrokken in het begin van 2020, heeft het Russische moederbedrijf beslist het model opnieuw te lanceren onder de vleugel van Lada met de modelnaam Niva Travel.

Ongewijzigde techniek

Op mechanisch vlak blijft het allemaal eenvoudig, al zou dat ook voor een betrouwbaarheid moeten zorgen die de naam Niva waardig is. Onder de kap zit er een 1.7 atmosferische viercilinder van 80 pk en 127 Nm. Een cavalerie die aan de grond wordt overgebracht via een permanente vierwielaandrijving en een manuele vijfversnellingsbak. Natuurlijk geniet de Niva Travel ook van de mogelijkheid om zijn centrale differentieel te blokkeren en over te schakelen op korte versnellingsbakverhoudingen.

De taïga, toendra of Siberië oversteken zal echter met het nodige geduld moeten gebeuren, want het duurt 19 seconden voor je de kaap van 100 km/u hebt bereikt. Daar stopt het echter niet, want de Niva Travel gaat nog door tot een duizelingwekkende 140 km/u.

Cosmetische evolutie

Voor deze 'renaissance' behoudt de 4x4 zijn oude chassis, maar geniet hij wel van een complete esthetische makeover. De basisvorm is behouden, maar de lijnen zijn volledig hertekend, die een zweem van de Toyota Rav-4 niet kunnen verbergen, terwijl de motorkap uitgesproken plooien krijgt. In profiel verschilt de nieuwe Niva Travel van de oude versie door meer vierkante wielkasten, terwijl de kont led-lampen en een hertekende bumper toont.

De avontuurlijke versie is voorzien van een snorkel voor de inlaat, terwijl het reservewiel aan de achterdeur blijft bevestigd. Voor zover we het kunnen zien, blijft het interieur quasi ongewijzigd. Ook de tarieven kennen we nog niet, maar als Chevrolet kon je de Niva Travel kopen voor 7.880 euro in zijn basisversie en voor 9.430 euro in zijn meest luxe uitvoering.

Daarnaast kunnen we de fans van de originele Lada Niva geruststellen met het feit dat deze legendarische terreinwagen nog steeds op de markt is onder de sobere naam Lada 4x4, terwijl hij wacht op een eventuele tweede generatie in de geest van de Land Rover Defender om meer mee te zijn met zijn tijd. De 4x4 Vision-conceptcar van het autosalon van Moskou 2018 toonde al hoe die er zou kunnen uitzien.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten