Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Lada Kalina 1119, Suzuki Alto, Dacia Sandero 1.2 : Centen tellen

Geschreven door Bert Troubleyn op

'Goedkoop' staat in de autowereld niet langer synoniem voor onbetrouwbaar en oncomfortabel. Een driekamp tussen auto's met een basisprijs onder 8.000 euro helpt al snel enige vooroordelen uit de wereld.

Toen Renault vier jaar geleden zijn Roemeense dochtermerk Dacia op de West-Europese markt bracht, boekte het zo goed als onmiddellijk een onverwacht succes. De hoekige ‘Oostblokauto’ Logan kon niet snel genoeg worden gebouwd om aan de vraag te voldoen en contradictorisch genoeg boden sommige klanten meer dan de catalogusprijs om toch maar snel een exemplaar te kunnen bemachtigen. ‘Goedkoop’ werd plots trendy... Sindsdien is de wereldeconomie grondig door elkaar geschud door de financiële crisis van 2009. Ook de verzekeringssector kondigde recent een forse verhoging van de premies aan en regeringen wereldwijd zijn hun wegenbelastingen aan het herwerken om zuinige auto’s te promoten. Vandaar dat het ons een goed idee leek om te onderzoeken hoe je zo goedkoop mogelijk aan een nieuwe auto raakt.

Als bovengrens kozen we voor modellen met een instapprijs van 8.000 euro... na aftrek van eventuele fiscale stimuli voor een lage CO2-uitstoot (we houden het bij de officiële catalogusprijzen, uitzonderlijke kortingsacties of promoties tellen niet mee). Volgens onze recentste gegevens blijven dan drie auto’s over: de Dacia Sandero 1.2 (7.950 euro), de exact even dure Lada Kalina 1119 en de Suzuki Alto, die weliswaar 8.699 euro kost, maar die door zijn lage CO2-uitstoot van 103 g/km recht heeft op een overheidspremie van vijftien procent, waardoor hij uiteindelijk de minst dure blijkt te zijn (7.394,15 euro). Dat betekent dus dat we twee robuuste, ‘socialistische’ stadsauto’s en één moderne, Japanse ter beschikking hebben. De Nissan Pixo hoort hier eigenlijk ook thuis, maar omdat hij in feite gewoon een Suzuki Alto met herwerkte neus en andere merklogo’s is, hebben we hem niet aan deze meerkamp laten deelnemen. Hij wordt hier met andere woorden vertegenwoordigd door de Alto.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars