Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lamborghini Gallardo LP550-2 Balboni

Een legendarische testrijder die met pensioen gaat, dat moet gevierd worden bij Lamborghini. En niet zomaar met een feestje, maar wel met een speciale reeks: de achterwielaangedreven Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni.

Prijs
NB

Valentino Balboni heeft zijn rijhandschoenen opgeborgen en zijn laatste testauto teruggegeven. Hij gaat een welverdiend pensioen tegemoet na veertig jaar Lamborghini's te hebben mismeesterd. Om deze mijlpaal in de geschiedenis van het merk te markeren heeft Lamborghini een speciale editie van zijn Gallardo in het leven geroepen, de LP 550-2 Valentino Balboni, waarvan precies 250 exemplaren gebouwd zullen worden. Zoals zijn nieuwe naam doet vermoeden, doet de Gallardo LP 550-2 enkel een beroep op zijn twee achterste wielen om zich voort te bewegen. Het geruststellende effect van de vierwielaandrijving die standaard wordt gemonteerd voor de andere Gallardo's, is hier dus niet voorhanden, wat je er in eerste instantie toe aanzet om het gaspedaal met respect te bejegenen. Zeker gezien onze testomstandigheden, met buitentemperaturen die grotendeels onder het vriespunt lagen.

De 5.2-V10 onder de motorkap (die hier standaard voorzien is van een ruitje) van de Balboni levert ietsje minder vermogen: slechts 550 pk in plaats van 560. Het koppelverloop blijft gelukkig onaangeroerd. We verlaten rustig onze hoofdstad om onze eerste indrukken op te doen. Tot zover onderscheidt niets het rijden in deze Balboni van dat met een andere Gallardo. Tot onze grote vreugde worden de wegen steeds uitnodigender en veel hebben we niet nodig om het tempo op te voeren. We duwen het gaspedaal dan ook wat dieper in. De acceleraties worden verbluffend en al gauw halen we onwelvoeglijke snelheden. De aangename verrassing is dat de Gallardo LP 550-2 ook dan nog verbazend volgzaam blijft, relatief makkelijk onder controle te houden zelfs.

Met zijn dubbele allusie op de geschiedenis van Lamborghini - met name de terugkeer naar achterwielaandrijving en een eerbetoon aan de testrijder van het huis - zal de Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni zeker de aandacht trekken van fans en verzamelaars. Wij hebben ons ondanks de barre weersomstandigheden enorm geamuseerd aan het stuur van deze uitzonderlijke auto, maar of we hem nu zouden verkiezen boven de 'conventionelere' LP 560-4... Misschien kunnen we beter wachten op de Superleggera en dan beslissen.

U kunt de Eerste Test van de Lamborghini Gallardo Balboni nalezen in autogids 794 van 31/03/2010.

In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Gallardo

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker