Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Lamborghini Huracán Sterrato: zo ging dat

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-11-2022

Op Art Basel in Miami zal Lamborghini de officiële productieversie van de Huracán Sterrato tonen, die in 2023 arriveert. In aanloop ernaartoe zet het merk nog eens de geboorte van deze speciale versie in de kijker.

In 2019 onthulde Lamborghini de concept Huracán Sterrato die de komst van een off-roadvariant van de coupé aankondigde. De beloofde lanceringsdatum (eind 2022) is ondertussen opgeschoven naar 2023. Omdat Lamborghini de nieuweling, waarvan het de eerste info en foto's al vrijgaf, publiekelijk zal onthullen op de Art Basel-expositie in Miami (VS) begin december, blikt het voorafgaand nog eens terug op de ontstaansgeschiedenis.

"De eerste keer dat ik de kans kreeg om ermee te rijden besefte ik meteen hoe leuk dit onverwachte concept van een supersporter kon zijn.", zegt Maurizio Reggiani, het voormalige technische hoofd bij Lamborghini. "Nadat we een volledig prototype hadden gebouwd en ontwikkeld, was ook onze directie overtuigd van het idee dankzij de emoties die de auto opriep." Zijn collega Rouven Mohr onthult ook hoe ze eerst aan het dollen gingen met een afgetrapte en gepimpte Huracán, waarna het idee ontstond van een model "tussen de Huracán en de Urus".

Nordschleife voor stofbijters

Het speelde zich allemaal af op het terrein van Strada Bianca in Nardò (Italië), wat Reggiani omschrijft als 'de Nordschleife voor offroadvoertuigen' en waar het merk aanwezig was voor testritten op de bekende hogesnelheidskombaan.

Overigens, Nardò is eigendom van Porsche dat met de 911 Dakar op gelijkaadige wijze een sportcoupé heeft getransformeerd naar een 'rallyconfiguratie'. Al kent het merk uit Stuttgart daar natuurlijk ook een voorgeschiedenis in dankzij deelnames aan raids in de jaren 80. Op zulke 'parlando' kan Lamborghini dan weer niet bogen. 

Sport en bescherming

Op de precieze data van de Sterrato is het wachten tot Art Basel zijn deuren opent. Maar als we mogen afgaan op de concept dan krijgt het model versterkingen aan de onderkant en aan de voorkant en de zijschorten. Het voor de bescherming gebruikte materiaal is aluminium. Er komt ook meer bodemvrijheid en iets betere aan- en afrijhoeken (zonder een Range te willen kopiëren).

Lambo's sportcoupé met een moddermissie zal verder worden voorzien van bredere banden met versterkte zijwanden. Ze zijn nog gemakkelijker te monteren omdat de spoorbreedte op beide assen wijder is. De wielkasten bevatten ook geïntegreerde luchtinlaten, terwijl aangepaste remmen en - natuurlijk - vierwieltractie niet ontbreken. Geen twijfel dat de brul van de 5,2 liter-V10-motor nog beter tot zijn recht komt in het ongerepte dan op de openbare weg...

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten