Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lancia Delta

De Lancia Delta is terug. Tenminste qua naam, want de nieuwe heeft weinig gemeen met zijn beroemde voorvader. Gelukkig beschikt hij over voldoende andere troeven.

De Delta anno 2008 wil in de eerste plaats een comfortabele tourer zijn en is in die zin eerder een opvolger voor de Lybra SW, waarvan de productie twee jaar geleden werd stopgezet, dan voor de tweede Delta-generatie, die al in 2000 uit de catalogus verdween. De Delta maakt gebruik van het platform van de Fiat Bravo. Dat werd echter flink aangepast en kreeg om te beginnen een met 10 centimeter verlengde wielbasis, tot 2,70 meter. In totaal is het model 4,52 meter lang, waarmee hij een aparte plaats inneemt tussen het segment van de middenklassers en dat van de gezinsberlines. De riante wielbasis van de Delta staat garant voor een ruim interieur.

Het gamma van de nieuwe Delta zal op termijn zes moderne motoren tellen. Allemaal zijn ze voorzien van een turbo en voldoen ze aan de Euro 5-normen. Aan benzinezijde vinden we om te beginnen de 1.4 T 120 en 150 die we al kennen uit de Fiat Bravo, terwijl daar later nog een gloednieuwe, direct ingespoten 1.8 van 200 pk aan toegevoegd zal worden. Het dieselgamma omvat een 120 pk-versie van de recente 1.6 MJET, naast een nieuwe evolutie van de beproefde 1.9 met twee turbo's en een 165 pk sterke tweeliter, ook al een primeur. De 1.9 MJET kreeg een kleine en een grote turbocompressor opgeschroefd, waardoor hij 190 pk ontwikkelt, terwijl de 2.0 MJET volledig nieuw is.

Wij konden tijdens de perspresentatie beslag leggen op een 1.4 T 120 en op een 2.0 MJET. De benzinemotor maakte een enthousiaste indruk door gretig in de toeren te klimmen en daarbij een aangenaam geluid te produceren, al maakt het gewicht van deze versie van 1.320 kilo er geen sprintbom van. Het enige punt van kritiek heeft betrekking op het elektrisch bekrachtigde stuur, dat veel te licht aanvoelt in de rechtuitstand. Dat fenomeen leek evenwel minder uitgesproken in de al even enthousiaste, maar uiteraard duidelijk veel vlottere tweeliter-diesel. De grote verrassing was echter de uitstekend filterende schokdemping. Verrassing, omdat dit dé achilleshiel was van het donormodel, de Fiat Bravo.

Met de nieuwe Delta wil Lancia nieuwe klanten veroveren en verloren klanten terugwinnen. Daartoe kan het model heel wat troeven naar voren schuiven, zoals een ruim, luxueus en aangenaam interieur, spitstechnologische motoren en een behoorlijke verhouding tussen prijs en uitrusting. Voeg daar nog een optielijst aan toe die de modernste snufjes omvat en een uitgebreid pallet aan personaliseringsmogelijkheden, en iedereen kan een Delta naar zijn of haar wens samenstellen... als hij of zij zich tenminste kan vinden in de toch wel aparte stijl.

In dit artikel : Lancia, Lancia Delta

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars