Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Lancia Ypsilon 1.3 MJet

Door de fusie met Chrysler is de nieuwe Ypsilon voorlopig de laatste echt Italiaanse Lancia, een eer die hij tracht te verdedigen met de ingrediënten van zijn voorganger én met de vermaarde 1.3 MJET.

Lancia Ypsilon 1.3 MJet #1
Prijs
NB
  • Score redactie 12.66 /20

Terwijl de vorige Ypsilon en de Y daarvoor op het platform van de toenmalige Fiat Punto stonden, rust de nieuweling op dat van de Fiat Panda/500/Ford Ka, weliswaar met een 9 centimeter langere wielbasis. Dat maakt dat de Lancia, in tegenstelling tot de Punto, die ondertussen (zoals veel van zijn soortgenoten) de viermetergrens heeft overschreden, ongeveer het formaat van zijn voorganger behoudt. Met een lengte van 3.842 millimeter is hij slechts 3,2 centimeter langer, terwijl hij 2,8 centimeter smaller en 1,3 centimeter minder hoog werd. De nieuwe wielbasis (2.390 millimeter) is trouwens amper 2 millimeter langer dan de oude. Met zijn afmetingen zit de Ypsilon niet alleen bin nen de eigen groep netjes tussen de Fiat 500 enerzijds en de Alfa Romeo MiTo en de Fiat Punto Evo anderzijds, maar ook tussen de categorie van de kleine en de veelzijdige stadsauto's in.

Rijgedrag: 135/200

De 1.3 MJET blijft een uitstekend voorbeeld van dow Lancia Ypsilon 1.3 MJetnsizing. Hij is zuinig en drijft de Ypsilon tegelijk ook met veel enthousiasme aan. Het onderstel deelt dat dynamische karakter echter niet: het is vooral afgesteld op comfort, al laat het ook daar enkele steekjes vallen als gevolg van een ontoereikende schokdemping. Gelukkig werkt de motor perfect samen met de versnellingsbak, die wel maar vijf verhoudingen telt, wat hier echter nauwelijks een gemis is.

Veiligheid: 132/200

Hoewel ESP in Italië standaard is op alle versies, moet je er bij ons steevast voor bijbetalen, al gaat het dan om een redelijk bedrag. Bovendien zijn ook zijdelingse airbags niet standaard. Het remsysteem is gemengd, met geventileerde schijven vooraan en trommels achteraan, maar is perfect toereikend. De Ypsilon rijdt misschien weinig dynamisch, hij vertoont wel een veilig, zij het dan niet al te nauwkeurig weggedrag. De optionele xenonkoplampen doen hun werk uitstekend.

Comfort: 122/200

De Ypsilon biedt een uitstekend geluidscomfort, maar ook het zitcomfort is zeer verzorgd, tenminste voorin, waar je beter zit dan in een Fiat 500. Achterin is het echter minder goed toeven dan in de vorige generatie, door de niet-verschuifbare achterbank met te verticale rugleuning. Qua rijcomfort vertoont het koetswerk te veel rolneigingen, terwijl putten in de weg droog worden doorgegeven. Het klimaatcomfort is uitstekend met de automatische airco (standaard op de Platinum).

Functionaliteit: 118/200

Ondanks de twee deuren die het koetswerk won, blijft de instap achterin niet van de makkelijkste. Onderaan zijn de deuropeningen smal, terwijl je moet opletten dat je je hoofd niet stoot tegen de dakstijl. Het koffervolume is behoorlijk gezien het formaat van de auto, maar alleen de rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt (de zitting is vast), waardoor een vlakke laadvloer er niet in zit. De optie MyPort maakt het Blue&Me-systeem veel gebruiksvriendelijker.

Budget: 126/200

Door het ontbreken van een basisversie (zowel op motorvlak als qua uitrusting) kan de Ypsilon geen bodemprijs voorleggen. Het voordeel is dan weer wel dat de uitrusting van bij het eerste beschikbare niveau (Gold) erg behoorlijk is. Bovendien zijn de opties en optiepakketten niet overdreven duur en geeft de CO2-normuitstoot van 99 g/km recht op een overheidskorting van 15 procent. Het onderhoudsinterval is bijzonder ruim, maar de garanties zijn niet bepaald gul te noemen.

Besluit: 633/1000

Dat de Ypsilon geen auto is voor iedereen (welke Lancia is dat wel?), mag duidelijk zijn. Wie hem ziet als rivaal voor de meer dynamisch ingestelde trendy stadsauto's, kan alleen maar teleurgesteld worden. Er valt echter te leven met zijn onvolkomenheden, terwijl hij in deze MJET-versie toch enkele troeven naar voren kan schuiven, zoals zijn uitstekende kleine dieselmotor, verhouding prestaties-verbruik of zit- en geluidscomfort. En ten slotte twijfelen we er niet aan dat het made in Italy-label (al wordt hij dan tegenwoordig gebouwd in Polen), de onderscheidende look en het verzorgde, stijlvolle interieur opnieuw de nodige klanten zullen overtuigen.

  • Geslaagde look, stijlvol interieur
  • Combinatiemotor-versnellingsbak
  • Geluiddemping
  • Bruikbare koffer
  • Verhoudingprestaties-verbruik
  • Kleine draaicirkel
  • Weinig dynamisch of precies weggedrag
  • Geen zes versnellingen
  • ESP en zijdelingse airbags niet standaard
  • Hoofdruimte en instap achterin
  • Geen koetswerkbescherming
  • Nog steeds te weinig intuïtief Blue&Me

In dit artikel : Lancia, Lancia Ypsilon

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker