Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Officieel: Nieuwe Lancia Ypsilon in 2024, SUV in 2026 en Delta in 2028

Geschreven door Yeelen Möller op 20-05-2022

Lancia heeft meer details vrijgegeven over zijn tienjarenplan, dat het merk moet doen herleven in Europa. En dat houdt ook de terugkeer in van enkele iconische modelnamen.

"Vandaag is een belangrijke dag voor ons", zo begint CEO Luca Napolitano (geweldige naam) het persbericht over de 'Renaissance' van Lancia, de wederopbouw van het iconische Italiaanse merk, op basis van het tienjarenplan dat in juni 2021 werd aangekondigd en in september werd goedgekeurd door Stellantis. Vandaag worden de eerste stappen gezet om het merk weer op poten te krijgen. Op een vrijdag, want het moet niet té druk worden natuurlijk...

Alle gekheid op een stokje: er staat een behoorlijke klus te wachten voor de mensen wiens taak het is om nieuw leven te blazen in het merk Lancia. Ja, men kan zich baseren op bestaande platformen en technologie van de groep, maar toch moeten de wagens onderscheidend genoeg zijn om kans te maken op de Europese markt.

Ypsilon, Delta en...?

Met de modelnamen zit het alleszins goed. We wisten al dat er drie nieuwe modellen zouden komen, die de basis zullen vormen van het herboren Lancia. De eerste komt in 2024: de nieuwe Ypsilon, die ongeveer 4 meter lang wordt en de strijd in het B-segment zal aangaan en met een "100% geëlektrificeerde motor" zal worden gelanceerd. Het zou dus nog steeds een model op benzine moeten worden, waarschijnlijk om de prijs laag te houden.

De volgende modellen van Lancia worden wel volledig elektrisch. Als eerste komt er een nieuw vlaggenschip, voorlopig nog naamloos, met een lengte van 4,6 meter. Daarmee wil Lancia tot "het grootste segment van Europa" toetreden, het SUV-segment dus. Twee jaar later volgt de nieuwe Delta, die een hoekig design krijgt, vermoedelijk boordevol verwijzingen naar het iconische model uit de jaren '80 en '90. In datzelfde jaar 2028 stop Lancia ook weer met de verkoop van benzinewagens om 100% elektrisch te worden.

Gerecycleerde ambiance

Een van de manieren waarop Lancia zich wil onderscheiden van de talloze merken binnen de Stellantis-groep die ongetwijfeld van dezelfde platforms gebruik zullen maken, is door een uniek interieur met een grootschalig gebruik van gerecycleerde materialen. We verwachten vegan leersoorten die hun inspiratie halen bij de weelderige interieurs van vroeger. Er komt ook een 'SALA'-interface (Sound Air Light Augmented), een sneltoets om de ambiance in het interieur te regelen.

Tenslotte kondigt Lancia ook de Brand Managers aan voor Frankrijk, Duitsland, Spanje, Nederland en België/Luxemburg, de eerste vijf landen waarin Lancia opnieuw wordt gelanceerd naast Italië. Patrice Duclos zal het merk leiden in ons land, die voordien hoge functies bekleedde bij Maserati West-Europa en recent directeur was (of nog steeds is?) van Alfa Romeo en Jeep in de Benelux.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten