Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Range Rover P400 LWB (2022) - leve de lengte

Geschreven door Xavier Daffe op

De Range Rover is er ook als verlengde LWB. AutoGids doet de test met de P400 MHEV.

Prijs
NB

Concept

Ook de nieuwe Range Rover combineert het terreintalent van een echte off-roader met het raffinement van een luxelimousine. De jongste generatie bouwt op het MLA-Flex, een modulair platform dat verschillende aandrijfvormen mogelijk maakt. En dat ervoor zorgt dat je kan spelen met de lengte van de wielbasis. De Range Rover is sowieso 5,05 meter lang, maar deze LWB-versie groeit naar 5,25 meter. Die 20 extra centimeters zijn enkel en alleen voor de achterpassagiers, die hier als koningen behandeld worden (tenzij je voor de zevenzitsversie gaat). Zijn er gevolgen voor de 4x4-capaciteiten? Ja, want de langere wielbasis reduceert de overschrijdingshoek van 27,7 naar 25,2 graden. Maar verder speelt deze Land Rover nog net zo graag in de modder. Al zal dat de meeste kopers worst wezen.

De Range Rover LWB die we konden testrijden, was een P400 MHEV, die aangedreven wordt door een zes-in-lijn op benzine. Die aan een ZF-achttrapsautomaat gehangen krachtbron is goed voor een maximumvermogen en -koppel van 400 pk en 550 Nm, dankzij een mildhybridesysteem op 48 volt wordt de CO2-uitstoot teruggedrongen tot 222 gram per kilometer. Hoewel deze Range Rover meer dan 2,6 ton op de weegschaal zet, sprint hij in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 242 km/u.

Range Rover LWB

Rijgedrag

Het onderstel combineert een adaptieve demping en luchtvering met vierwielsturing en actieve rolcontrole, waardoor de Range Rover LWB zijn massa erg goed weet te verstoppen. De Road Scan-technologie zorgt ervoor dat de kalibratie van de ophanging voortdurend anticipeert op de wegen die gaan komen, waardoor de LWB zich soeverein van punt A naar B beweegt. De hoge zitpositie, de indrukwekkende geluidsisolatie (met Active Noise Cancellation) en de bedwelmende interieursfeer geven je de indruk dat je over het verkeer rijdt in de plaats van ertussen. De Range nodigt je voortdurend uit tot een lange reis, eentje die niet hoeft te stoppen wanneer de geasfalteerde wegen eindigen. Met een doorwaaddiepte van 90 centimeter hoeft zelfs een riviertje geen obstakel te vormen.

Je kan zelf rijden, in de Sport-modus probeert de Range Rover LWB zelfs wat dynamiek onder de algemene beleving te mengen. Maar dat voelt wat geforceerd aan, een heer van stand onwaardig. De Comfort-setting past deze Land Rover het best, zeker als je de bestuurderspost ruilt voor de tweede zitrij, waar afzonderlijke loungezetels je in de watten leggen. De aandrijflijn van de P400 ondersteunt die missie met zijn zijdezachte werking, want de zes-in-lijn rolt zijn spieren in alle discretie. En zo maakt de LWB-versie zijn claim van luxelimousine op hoge poten helemaal waar. En dat op een stijlvolle, haast charmante manier, wat je van de Mercedes-Maybach GLS minder snel geneigd bent te zeggen.

Range Rover LWB

Verdict

De verlengde LWB-variant van de Range Rover heeft de verdienste even competent te zijn als de versie met klassieke wielbasis, maar hij besteedt nog meer zorg aan het comfort van de achterpassagiers – zeker als je gaat voor de afzonderlijke zetels met meervoudige verstelmogelijkheden. Je voelt je verheven boven de massa, zowel letterlijk als figuurlijk.

Verwante testen

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker