Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lexus GS 450h

De introductie van de nieuwe GS gaat gepaard met een filosofische verschuiving bij Lexus. De Japanse luxereisberline gedraagt zich nu veel dynamischer, zeker in F-Sport-livrei met vierwielsturing.

Prijs
NB

De interessantste versie van de GS is nog altijd de hybridevariant 450h, die volgens Lexus de tweede generatie van de hybrideaandrijfketen introduceert. Eerder dan een nieuwe generatie gaat het echter vooral om een belangrijke evolutie van het aandrijfgeheel dat we al kenden. Ook het batterijpack is volledig herzien. De cellen werden compacter gemaakt en zijn nu verticaal opgesteld in plaats van horizontaal. Met als gevolg dat het batterijpakket geen of nauwelijks nog koffervolume inpalmt: het laadvolume gaat van 280 naar 482 liter, een stijging met zestig procent. Ook het tot in de kleinste details verzorgde interieur werd naast aangenamer en helderder flink ruimer.

Onderweg schuift de Lexus GS nog altijd een uitzonderlijk stille werking naar voren. Maar hij werd ook veel dynamischer dan voordien. Met name zijn schokdemping is veel efficiënter, een parameter die evenzeer de efficiëntie in bochten als bij lastwissels ten goede komt. Wanneer hij is uitgerust met het F-Sport-pakket en zijn vierwielsturing, wordt de GS zelfs ronduit sportief, ook in zijn hybride uitvoering. Hij rijdt dan opmerkelijk beweeglijk en verteert lastwissels alsof het niets is, en zo prompt dat je helemaal zou vergeten dat je onderweg bent met een auto van het formaat reisberline. Alleen het stuur blijft een beetje achter, als gevolg van een gebrek aan feedback die naam waardig.

De komst van de nieuwe GS bewijst nog maar eens de knowhow van Lexus, vooral in de 450h in F-Sport-uitvoering, die aan de opmerkelijke verhouding prestaties-verbruik van de hybride een rijplezier en een efficiëntie toevoegt waarop het oude model geen aanspraak kon maken. En omdat hij niets opoffert aan de ecologie, neemt hij een zekere voorsprong op zijn Duitse rivalen.

U kunt de Eerste Test van de Lexus GS nalezen in AutoGids 838 van 7/12/2011.

In dit artikel : Lexus, Lexus GS

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker