Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Lexus LC 500 Convertible?

Geschreven door Alain Devos op

AutoGids-hoofdredacteur Alain Devos hoopte op goed weer voor zijn testweek met de Lexus LC 500 Convertible, maar dat viel in deze natte zomer wel even tegen. Heeft hij toch wat plezier kunnen beleven aan deze van een flinke V8 voorziene cabrio?

141.300 €
  • Score redactie /20

Het cabrio-aanbod is de laatste jaren flink gekrompen. In de Opel-, Peugeot- of Renault-catalogi moet je ze niet meer gaan zoeken, bij de Duitse premiumspelers en natuurlijk ook bij de echte sportwagens is er wel nog heel wat keuze. Maar dan moet je, op misschien de sympathieke Mazda MX-5 en ook nog net de Ford Mustang na, meestal wel rekening houden met hoge en zelfs heel hoge prijzen.

Het is niet anders voor de Lexus LC 500 Convertible, een in België nauwelijks bekende auto die je voor 131.100 euro wel een rijke uitrusting, een zowel heel origineel als knap design én dus een joekel van een 5 liter-V8 aanbiedt. Atmosferisch én zonder hybride ondersteuning, dit is dan ook het enige model van de Toyota-dochter waarop je dat soort aandrijving niet kan krijgen.

Dat de LC 500 Convertible in de eerste plaats bestemd is voor de Amerikaanse markt, is overduidelijk. Zelfs voor de als basis dienende coupé heb je niet eens twee handen nodig om de jaarlijks in ons land verkochte exemplaren op te tellen. Wellicht genoten we tijdens onze testweek precies ook daarom zoveel belangstelling. Zo’n open Lexus zien passeren, het is echt wel eens iets anders dan de zoveelste BMW 4- of Porsche 911-cabrio.

Leuk

Test 2021 Lexus LC 500 Convertible - Review AutoGids

Om maar meteen met de deur (en zelfs de conclusie) in huis te vallen, het is gewoon al heel fijn dat deze Lexus LC 500 Convertible nog bestaat. In SUV- en tegenwoordig meer nog EV-tijden is het een verademing dat ook een autoreus als Toyota zich toch nog frivoliteiten veroorlooft. In de autosport en dus evengoed in de showroom van zijn dealers. Want geef toe, het is anno 2021 echt niet meer zo evident een tweezitter (het achterbankje is alleen geschikt voor wat boodschappen) uit te brengen met een 5 liter-V8 met een WLTP-normverbruik van bijna 12 liter per 100 kilometer.

Over de looks van zowat alle Lexus-modellen kunnen én zullen autoliefhebbers allicht wel van mening verschillen. Ik ben zelf niet zo’n grote fan van het immense en dan ook nog eens heel – ik blijf beleefd – opmerkelijk gevormde radiatorrooster van het merk, maar deze LC 500 komt er wel veel beter mee weg. Met de kap open is de auto, zeker in profiel, een bijzonder fraaie verschijning. Met dank aan zijn lange motorkap en flinke achtersteven, maar evengoed aan het design van de lichtblokken voor en achter en nog wel wat andere “details”. Kunst op wielen, dat is het.

De Lexus LC 500 is geen hoogtechnologische supercar, maar met 464 pk en 530 Nm bezorgt de desgewenst heel sportief klinkende V8 ook de cabrio wel bijzonder leuke prestaties. Zelfs al zal je zo’n auto natuurlijk zelden of nooit als een pure sportwagen rijden, je kan er echt wel mee knallen. Ondanks een in die extremere omstandigheden net iets te “luie” tientrapsautomaat, die leent zich duidelijk eerder tot aangenaam (en zelfs snel) cruisen dan tot het verbeteren van ronderecords op een circuit.

Jammer

Test 2021 Lexus LC 500 Convertible - Review AutoGids

Het natuurlijk van de coupé overgenomen en schitterend afgewerkte interieur oogt al even origineel, maar verraadt wel dat de Lexus LC 500 al wat jaren telt. Het infotainmentscherm is klein en nog niet van het aanraaktype, de bediening van de meeste functies moet via een soort touchpad in de middenconsole gebeuren. Dat is niet alleen wennen, het is gewoon ook niet gebruiksvriendelijk en leidt je te veel af als je het al rijdend wil gebruiken. Soms kun je als constructeur ook gewoon té origineel willen zijn. En in dit geval ook duidelijk een beetje achterstand op de concurrentie oplopen.

Of de auto minder mooi oogt als het dak dicht is? Dat geldt voor de meeste cabrio’s en dus ook voor deze Lexus LC 500 Convertible. Het hangt er zelfs vanaf in welke kleur je het stoffen en natuurlijk volledig elektrisch (in 15 seconden) te bedienen dak kiest. Zolang het niet regent, kun je in elk geval heel vaak open rijden. Met de montage van een extra windscherm blijf je gespaard van storende turbulenties en nek- en andere verwarmingselementen maken dat je het nooit koud krijgt.

Als cabrio weegt de Lexus LC 500 een goede 100 kilo meer dan de coupé, maar beschikt wel over een iets lager zwaartepunt. Het maakt hem niet echt dynamischer, ook al omdat het chassis op een oneffen wegdek wat meer trillingen doorgeeft. Maar we durven dat niet eens een minpunt noemen, in zowat alle rijomstandigheden blijft de overigens recent nog eens opgewaardeerde ophanging zorgen voor een uitstekend compromis tussen veel comfort en ook een beetje sport.

Dus

Je kan de Lexus LC 500 Convertible een compleet overbodige auto noemen, of je kan net heel blij zijn dat dit soort originele vierwielers – met dank aan de afzetmogelijkheden op (vooral) de Noord-Amerikaanse markt – nog altijd wordt aangeboden. Ik ga natuurlijk voor het tweede. De dag dat ik van gedacht verander, kies ik misschien ook beter voor een ander beroep.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Alain Devos (@adevos12)

In dit artikel : Lexus, Lexus LC

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker