Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lotus Exige S

De Exige S begon het leven als circuitgerichte Elise met vast dak. Vandaag is hij groter en krijgt hij een veel dikkere motor omdat hij beschaafder wil zijn... zonder aan competentie in te boeten.

78.810 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Met zijn nauwelijks herwerkte neus zou de Lotus Exige S die voor ons staat, zo kunnen doorgaan voor een gewone evolutie van het originele model. In werkelijkheid gaat het echter om meer dan dat. Hoewel de techniek niet voldoende veranderde om van een volledig nieuw model te kunnen spreken, moeten we toch toegeven dat ze in Hethel hun best hebben gedaan om de Exige te herwerken. In plaats van de 1.8 van Toyota doet voortaan een 3.5-V6 van dezelfde constructeur dienst. Hij is net zoals in de Evora dwars gemonteerd en gekoppeld aan dezelfde manuele zesversnellingsbak. Om het verschil te maken hebben de ingenieurs echter niet zomaar voor de 'eenvoudige' atmosferische V6 gekozen, maar er nog een Harrop-compressor opgeschroefd, die het vermogen van de 3.5 laat stijgen van 280 naar 350 pk en zijn koppel van 350 naar 400 Nm.

Op de weg voelt de Exige S van vandaag zich uiteraard meer op zijn gemak dan zijn naamgenoot van voordien. Dat dankt hij vooral aan zijn drukgevoede V6, die niet meer vereist dat je constant de rode zone gaat opzoeken om sensaties te vinden, of aan zijn ophanging, die weliswaar nog steeds stug is (we zijn hier bij Lotus), maar toch veel zachter blijkt dan het plankharde, circuitgerichte onderstel van zijn voorganger. Veelzeggend voor die nieuwe roeping is dat de Exige S voortaan kan worden besteld met stoelverwarming, om koude winterdagen wat aangenamer door te komen. Op het circuit daarentegen valt duidelijk op dat deze Lotus 'background' heeft. De extreem precieze voortrein is nog steeds gekoppeld aan een onbekrachtigd en nog directer stuur en maakt het mogelijk om de auto tot op de millimeter te plaatsen.

De Exige S is ontwikkeld om wat vers bloed in het Lotus-gamma te pompen, maar blijft zijn rol perfect vervullen door tegelijk efficiëntie te bieden op circuit en meer comfort op de weg, gekoppeld aan een nog steeds volbloedig temperament dat authentiek en atypisch is. Maar met een prijs van 67.000 euro wordt de Brit stilaan een dure vogel.

U kunt de Eerste Test van de Lotus Exige S nalezen in AutoGids 850 van 30/5/2012.

In dit artikel : Lotus, Lotus Exige

NIEUWSBRIEF

De concurrenten