Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mazda 2 1.5 Skyactiv-G (2020)

Geschreven door Piet Andries op

Zijn facelift is mild en de batterij-ondersteuning van zijn viercilindertje eveneens. Zo houdt de weer wat volwassener geworden Mazda 2 zich staande in de klasse van de veelzijdige stadsauto's.

21.740 €

Wat is dit?

Aan de helft van zijn carrière ondergaat de Mazda 2 een opknapbeurt. Eén die vooral een sterker gevoel van kwaliteit nastreeft. Daarmee haken de Japanners in op de gangbare trend die stadswagens uit het sfeertje van 'klein en gekleineerd moet halen.

Aan de buitenkant verandert er niet zo gek veel. Het radiatorrooster grijnst wat breder, er prijken nieuwe lichtblokjes achterop en de wielkasten worden gevuld door velgen in hoogglans 'met een tekening die hen een maatje groter doet lijken dan ze zijn', aldus Mazda. Voor dat laatste komt een loep ook van pas, maar binnenin word je alvast vergast op een degelijk dashboard met hoogwaardige materialen en nieuwe snufjes zoals Apple CarPlay of Android Auto. Je zit ook beter in de stoelen, omdat ze een fysionomischere pasvorm hebben gekregen. Jammer wel dat de facelift de rudimentaire weergave van de navigatiekaarten niet bijstelt. Nu goed, voortaan kan je dankzij dat CarPlay Waze gebruiken...

Verder heeft ook de optielijst een zetje gekregen. Een versie met 75 pk is er niet langer, wel kan je de 2 nu uitrusten met matrixlichten. De adaptieve grootlichten kunnen dus aan blijven zonder dat tegenliggers worden verblind. Zaken als voetgangersdetectie of verkeersbordherkenning integreert de 2 vanaf heden ook. Minder innovatief is de toevoeging van stuurverwarming, maar wel leuk dat het kan. Een 2 aan gunsttarief is er niet langer. De prijzen starten meteen aan 17.490 euro.

Wat verandert er?

Zolang je niet voor de automaat gaat, krijgt de 1.5 Skyactiv-G ondersteuning van een microhybride module, Mazda's bekende M Hybrid. Een batterij van 24 volt duwt samen met de elektromotor en de remenergierecuperatie de CO2-uitstoot op deze manier neerwaarts, van 111 naar 94 g/km.

Het start-stopsysteem mag vroeger ingrijpen, maar de 2 doet wel wat van hem wordt verwacht. Let een beetje op je tellen en je kan in de versie met manuele zesbak de verbruiksmeter zowaar met de grens van 5,0 l/100 km laten flirten. Dat strookt met de officiële WLTP-cijfers.

Onderweg haalt de 2 vooral zijn voordeel uit de verbeterde geluidsisolatie. Kerngezond is dit chassis altijd al geweest, het wordt nu ook opgewaardeerd met meer stilte aan boord. De ophanging achteraan is gezegend met langere dempers en verbeterde eindstoppers. Desondanks blijft het rijgedrag gezegend met een hard randje.

Ons verdict

Mazda maakt een inhaalbeweging. De binnenafwerking is een opsteker, het rijgedrag laat een capabele - maar geen sportieve - indruk na en als je de stroomhulp een handje toesteekt met een milddadige rechtervoet, kan je bemoedigende verbruikscijfers halen. Een haantje-de-voorste in zijn klasse is de Mazda 2 echter niet geworden.

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda2

Journalist AutoGids/ AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker