Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Mazda: specificaties nieuwe 3,3-liter 6-cilinder diesel bekend

Geschreven door Yeelen Möller op 08-04-2022

De nieuwe Mazda CX-60 krijgt vanaf 2023 ook een zescilinder benzine- en dieselmotor onder de kap. Van die zelfontbrander kennen we nu ook de cijfers, en ze zijn niet heel spectaculair...

Met Mazda's shift naar het premium marktsegment hoort ook een verschuiving naar meer 'upmarket' motoren met meer cilinders - ook al kiest de rest van het premiumsegment er nu voor om steeds meer te elektrificeren en minder geld in verbrandingsmotoren te steken. Maar het eigenzinnige Mazda volgt zijn eigen weg en introduceert een nieuwe, in de basis achterwielaangedreven architectuur met zescilinder-lijnmotoren, een plug-in hybride aandrijflijn, en dat allemaal in een nieuwe middelgrote SUV: de Mazda CX-60.

Op basis van de 2.2 diesel

De CX-60 met PHEV-krachtbron zal de eerste zijn die te koop zal zijn vanaf deze zomer, maar vanaf 2023 komen de benzine- en dieselmotoren met zes cilinders beschikbaar. Over de diesel laat Mazda nu meer informatie los. De 3,3 liter-zescilinder is in feite een 50% grotere versie van de 2,2 liter-diesel die al even beschikbaar is in de Mazda 6 en Mazda CX-5, maar dan volledig vernieuwd om conform te zijn met de toekomstige Euro 7-norm.

231 of 255 pk

De SkyActiv D 3.3 zal beschikbaar zijn in twee versies: een 'gewone' met 231 pk bij 4000-4200 toeren en 500 Nm koppel bij 1500-3000 toeren, en een mild hybride variant met de naam e-SkyActiv D die 255 pk levert bij 3750 toeren en 550 Nm koppel bij 1500-2400 toeren. Geen wereldschokkende cijfers, vooral als je bedenkt dat deze motoren zwaarder bestraft zullen worden in ons huidige belastingsysteem dan de 3-liters van de concurrentie, die bovendien een pak meer vermogen leveren.

Qua prestaties zal de minst krachtige diesel van 0 tot 100 km/u kunnen sprinten in 7,3 seconden, met een topsnelheid van 220 km/u. Ter vergelijking: de 300 pk sterke  PHEV op basis van een atmosferische 2,5 liter-benzine van 192 pk en een elektromotor van 136 pk sprint in 5,8 seconden naar de 100 en haalt een topsnelheid van 200 km/u... met een volle batterij.

Op de cijfers van de benzinemotor is het nog even wachten, we weten wel al dat dat een 3-liter zes-in-lijn wordt met SkyActiv X-technologie, maar zonder turbo. Ook die variant zal dus geen kanon worden qua prestaties, als hij al geleverd wordt in Europa. 

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten