Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mazda 3 2.2 SkyActiv-D

Net zoals bij de grote 6 kon Mazda ook voor zijn middenklasser 3 niet langer rekenen op de knowhow van Ford. Dat betekent echter niet dat de Japanners een halfslachtig product hebben neergezet, integendeel.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.00 /20

Net zoals bij de CX-5 en 6 is Mazda nagenoeg van een blanco blad vertrokken voor het ontwerp van de structuur en het koetswerk van de 3. Daarbij is veelvuldig gebruikgemaakt van staalsoorten met hoge tot erg hoge trekvastheid, waardoor vele onderdelen lichter konden worden gehouden. Het gevolg laat zich raden: hoewel de algemene stijfheid van de structuur is toegenomen in vergelijking met de vorige generatie (met 31 procent voor de vijfdeurs en met 28 procent voor de vierdeurs), is de nieuweling met de hier geteste dieselmotor zo'n 75 kilo afgeslankt in vergelijking met de vorige Mazda 3 2.2 CDVi (van 1.470 naar 1.395 kilo) én zou de botsveiligheid er nog op vooruitgegaan moeten zijn.

  • Koppelrijke en stille motor
  • Laag normverbruik, CO2-uitstoot
  • Algemene afwerkings- en assemblagekwaliteit
  • Zeer stabiel en geruststellend rijgedrag
  • Vooruitstrevende standaarduitrusting
  • Euro 6-conforzonder DeNOx-filter
  • Hoge basisprijs
  • Beperkend optiebeleid
  • Zicht schuin vooruit
  • Rolgeluiden (18-duimvelgen)
  • Ergonomie en structuur infotainmentsysteem
  • Niet uitzonderlijk zuinig

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars