Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mazda 6 Wagon SkyActiv-D AWD 184 pk: forse koffer

Net zoals de berline Mazda 6 onderging ook zijn breakversie Wagon een grondige update in 2018. Zo stijgt het vermogen van de krachtigste diesel van 175 naar 184 pk.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Mazda heeft niet de gewoonte om met de stroom mee te zwemmen. Zo is de breakversie van de 6 korter dan de berline. En geen klein beetje, want het verschil bedraagt maar liefst 6,5 centimeter, waarvan het meeste van de wielbasis is gehaald (8 centimeter korter). Met zijn lengte van 4.805 millimeter vergt de Mazda 6 Wagon nochtans al wat parkeerkunde om hem in een smalle straat in een krap vak te kunnen maneuvreren. Temeer omdat de surround-cameraweergave op het scherm te klein is om je te kunnen helpen.

Klein scherm

De schermdiameter van 8 duim van het MZD-multimediasysteem verraadt zijn hoge leeftijd. Er is zelfs nog een cd-lezer… Nog merkwaardiger is dat de aanraakbediening enkel werkt wanneer de auto stilstaat. Tijdens het rijden moet je met een draai-drukknop werken. Mazda houdt ons voor dat dit om veiligheidsredenen is. In werkelijkheid is die knop nauwelijks meer ergonomisch. Zo is de smartphone-duplicatiefunctie bedacht voor bediening met de vingers en niet met een draaiknop. Op het head-display in kleuren valt daarentegen niets aan te merken.

Niet elektrisch

De centimeters die hij moet toegeven op de berline vreten een beetje aan de binnenruimte achterin. De diepe koffer is echter verwend: onder zijn bagagescherm verstouwt de Japanner 522 liter, wat veel meer is dan de berline (480 liter). Door de achterbank neer te klappen, met een standaard moduleerbaarheid die tot een bijna vlakke laadvloer leidt, kom je aan 1.645 liter. Maar je moet niet op zoek gaan naar een knopje om de kofferklep te bedienen: een elektrische bediening staat niet op het programma.

Efficiënt koppel

De SkyActiv-D van 2,2 liter kreeg er 9 pk bij. Met 184 pk is de 1,6 ton zware auto opgewassen tegen alle missies, al komt hij lawaaierig uit de hoek in overgangsfases. De rijervaring aan boord van de Japanner toont aan dat Mazda zijn auto’s dynamisch weet te maken. Temeer omdat de weliswaar stilaan op leeftijd gekomen zestrapsautomaat goed samenwerkt met de viercilinder-turbodiesel en zijn 445 Nm. Helaas pakt hij uit met een matige officiële CO2-uitstoot: onze testwagen met vierwielaandrijving kwam aan 142 g/km. Van dat laatste systeem kan de berline bij ons niet eens profiteren. In de werkelijkheid bleef ons testverbruik onder de grens van de 7 l/100 km.

Verdict

De Mazda 6 Wagon SkyActiv-D 184 pk AWD is comfortabel, stil, levendig, veilig en verleidelijk en weet kilometervreters te plezieren. Zij zullen zijn facelift weten te smaken, die de stijl van het model versterkt en de binnenafwerking verbetert. Het is alleen spijtig dat het multimediasysteem niet helemaal kan voldoen aan de hedendaagse verwachtingen, vooral voor de 360-gradencamera en het gebruik van Apple CarPlay en Android Auto. Los daarvan blijft het een plezierige en geruststellende ervaring om de kilometers onder zijn wielen te laten passeren.

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6

Geschreven door op