Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Benzine | 33590 - 43490€ | 152 - 167 g/km (WLTP) |
Mazda 6
De huidige Mazda 6 werd begin 2013 gelanceerd en kreeg voor modeljaar 2019 een nieuwe update. Voor het koetswerk had die weinig gevolgen, maar het interieur werd daarbij volledig hertekend. Tegelijkertijd werd ook de veiligheidsuitrusting uitgebreid. De binnenruimte in deze flink uit de kluiten gewassen vierdeurs – die een langere wielbasis heeft dan de breakversie – is meer dan behoorlijk, ook al weet de concurrentie de centimeters beter te benutten. Het dashboard getuigt van een indrukwekkende afwerking en de materiaalkeuze werd bij elke facelift verbeterd. De cockpit heeft nog altijd alles om de dynamische bestuurder te behagen, te beginnen bij uitstekende bedieningsorganen. Hoewel de 6 zich over het algemeen efficiënt gedraagt, blijkt hij echter ook altijd wat zwaar aan te voelen, al zorgt het G-Vectoring Control-systeem voor een uitstekende grip in de bochten. Hoed u ook voor de te grote velgen van de topversies, omdat die het comfort aantasten. De diesels zijn ondertussen verdwenen, waardoor het gamma enkel nog bestaat uit atmosferische viercilinders op benzine: de 2.0 SkyActiv-G met 145 pk en 163 pk en de 2.5 SkyActiv-G van 194 pk. Een zestrapsautomaat is leverbaar voor de 163 pk-versie van de 2.0 en standaard op de 2.5. De Mazda 6 gooit hoge ogen met zijn looks, afwerkingskwaliteit en slimme technologische keuzes. De benzinemotoren zijn verrassend zuinig, waarbij de 2.5 uitstekend bij deze grote vierdeurs past, maar de 2.0 kan al volstaan... mits je hem een beetje op toeren houdt.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Benzine | 33590 - 43490€ | 155 - 172 g/km (WLTP) |
Mazda 6 Wagon
De breakversie van de Mazda 6, die na een eerste update in 2016 een grondiger facelift onderging in de zomer van 2018, wordt voor dezelfde prijs aangeboden als de berline, maar ter compensatie levert hij 6,5 centimeter koetswerklengte in. Gezien de kortere wielbasis moet hij logischerwijze ook een stukje beenruimte prijsgeven ten opzichte van de vierdeursvariant. Hoewel zijn koffer niet de grootste in de klasse is, is hij wel een van de handigste. Zo is er het bagagescherm, dat vastgemaakt is aan de achterklep en dus mee omhooggaat als je de koffer opent. Dankzij twee hendels in de zijwanden van de koffer kun je bovendien de leuning van de achterbank neerklappen. De motoren zijn die uit de vierdeurs, wat betekent dat ook hier de diesels voor 2021 uit de catalogus verdwenen zijn en enkel de benzines overbleven. Voor wie niet veel rijdt, is de 2.0 (145 of 165 pk) al voldoende, ondanks een gebrek aan koppel onderin, waardoor je al eens sneller moet terugschakelen. De gewillige 2.5 SkyActiv-G heeft daar minder last van, maar die heeft zijn fiscale lasten dan weer een beetje tegen. Welke versie je ook kiest, deze break vertoont een uitstekend weggedrag, dat door de kortere wielbasis levendiger is dan dat van de vierdeurs. Deze Mazda 6 Wagon blijkt een meer dan geslaagde auto. Het voornaamste minpunt blijft het beperkende optiebeleid – sommige opties zijn enkel verkrijgbaar op de hoogste uitrustingsniveaus, en het feit dat er geen diesels meer zijn, zou ook wel eens een rem op de verkoop kunnen zetten. Gelukkig zijn de benzinemotoren best aangenaam en zuinig.
Vind de autoverzekering die bij jou past!
AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.