Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Mazda kondigt de terugkeer van de wankelmotor aan

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-10-2020

Mazda heeft aangekondigd dat de wankelmotor terugkomt tegen 2022. Daarbij denken we aan de komst van een RX-9, maar de motor zal eerder gebruikt worden als range extender voor zijn geëlektrificeerde modellen.

Via zijn baas, Akira Marumoto, maakt Mazda een einde aan de geruchten door de terugkeer van de wankelmotor te bevestigen voor 2022. De roterende motor verdween samen met de RX-8 onder de druk van steeds strengere uitstootnormen, maar de smeekbedes van de fans worden nu dus aangehoord. Alhoewel...

Steun in plaats van sport

Fans van de 24 uur van Le Mans horen nog steeds het schrille gekrijs van de Mazda 787 B die ieders trommelvliezen deed springen op weg naar de eindoverwinning in 1991. En ook de RX-7 en RX-8 van de jaren '90 en 2000 lieten goede herinneringen achter bij de liefhebbers van het merk. Er is dus geen tekort aan mensen die dit type motor terug onder de kap wilden hebben. Maar ook nu zullen ze niet te hard juichen, want voorlopig is er nog geen sprake van een RX-9 op basis van de sierlijke RX Vision. Mazda keert wel terug naar de wankelmotor, maar dan enkel als range extender of in een hybride configuratie voor zijn toekomstige geëlektrificeerde modellen.

Het eerste model dat zal genieten van deze unieke oplossing van de constructeur uit Hiroshima is de elektrische MX-30, die een kleine wankelmotor krijgt om de batterij bij te laden en de (nu vrij beperkte) autonomie te verlengen van de speciale Japanse cross-over. Het klassieke gebruik van een wankelmotor zorgt voor een te hoge CO2-uitstoot, maar zijn draaisnelheid is gemakkelijk te beheersen om een maximale efficiëntie als generator te bereiken. Bovendien is de motor erg compact, waardoor het een slimme en originele keuze is voor oplaadbare hybrides of als range extender. Het valt echter nog te bezien of Mazda erin zal slagen om hem geschikt te maken voor de strenge CO2-normen op de Europese markt.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten