Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Retroduel: Alfa Romeo Spider vs. Mazda MX-5 (De AutoGids 1990)

Geschreven door Kevin Kersemans op 25-03-2020

Duik in deze periode van lockdown samen met ons in de archieven van (De) AutoGids. In 1990 zetten we de Alfa Romeo Spider tegen de Mazda MX-5, maar welke roadster won dit duel?

Alfa Romeo Spider vs Mazda MX-5

Mazda is beslist nog altijd een atypische constructeur, niet alleen onder de Japanse merken, maar ook op wereldniveau. De constructeur uit Hiroshima heeft altijd al originele keuzes gemaakt, in de positieve zin. Getuige de volharding waarmee de autobouwer meer dan een halve eeuw, van 1960 tot 2011 trouw bleef aan de wankelmotor, zowel voor zijn RX-modellen als in de competitie, met als bekroning een overwinning in Le Mans in 1991.

En toen in 1989 de Mazda MX-5 werd onthuld, was iedereen enthousiast over de revival van de roadster op zijn Engels, de funauto bij uitstek. Op enkele uitzonderingen na was de – eenvoudige en betaalbare – Engelse roadster op dat moment nagenoeg uitgestorven. De Triumph Spitfire was in 1980 uit de catalogus verdwenen en alleen MG zou eind jaren 90, begin jaren 2000 nog weerstand bieden met zijn F en TF met middenmotor. Mazda had destijds het geniale idee om trouw te blijven aan de essentie van het concept van een roadster: twee plaatsen, een makkelijk te bedienen soepele kap, geen rolbeugel, eenvoudige mechaniek en achterwielaandrijving; allemaal voor een aantrekkelijk prijskaartje.

Tegenover de Mazda was er wel nog een overlever uit de sixties, à la Dolce Vita. Dat de onvergetelijke Marcello Mastroianni in het meesterwerk van Fellini uit 1960 Rome doorkruiste aan het stuur van een Engelse auto, een Triumph TR3A, kwam alleen maar doordat de Spider van Alfa Romeo pas in 1966 het levenslicht zag, onder de naam Duetto. Met de mechanische basis van de in 1962 verschenen Giulia was ook de Spider het archetype van de roadster en schoof hij dezelfde kenmerken naar voren als de MX-5, op de prijs na… De Spider is trouwens de Alfa die prat kan gaan op de langste carrière: hij bleef namelijk 26 jaar in productie. Lang, maar wie had bij de lancering van de eerste MX-5, in 1989, durven te denken dat de kleine Mazda de liefhebbers van het genre 31 jaar later nog altijd zou verblijden ?

  • Vergelijkende test: Alfa Romeo Spider vs. Mazda MX-5 // De AutoGids nr. 282 (26 juli 1990)
  • Tekst: François Chapus // Bewerking: Michael Return

Alfa Romeo Spider vs Mazda MX-5

Motor

“Er heerst verbazing over de toch bescheiden 1600 van 115 pk onder de motorkap van de Mazda. Wij van onze kant zijn te vinden voor de sobere gadget-arme aanpak van deze vierwieler. Hoewel de kleine multiklepper niet zoveel koppel levert als de tweeliter van Alfa Romeo, heeft hij het nooit moeilijk, vooral niet omdat hij perfect wordt bijgestaan door een korte versnellingsbak met een handige pook die aanzet tot sportief schakelen. De Italianen zijn werkelijk meesterlijk in het tunen van de motorstem en hoewel het doffe aanzuigen van de carburatoren uit het geluidsbeeld verdween, produceert de Spider nog altijd een hooggeschoold stemgeluid. De versnellingspook die uit het opgaande deel van de middenconsole steekt, verrast door die plaats, maar ook door het vrij prettig schakelen, al lukt hem dat niet zo snel als in de MX-5.”

Prestaties

“A priori doet de technische fiche een duidelijke hiërarchie verwachten: 1,6 liter, 115 pk en 135 Nm voor de Mazda tegenover 2 liter, 126 pk en 168 Nm voor de Italiaan. Alleen zet de Alfa 1.145 kg op de weegschaal terwijl de MX-5 erin slaagt onder een ton te blijven. Wij noteerden een effectief gewogen gewicht van 984 kg. Een pluimgewicht dat ons vandaag de dag haast ondenkbaar lijkt. Tegenover de chronometer wint de Mazda dan ook duidelijk, zowel bij het hernemen als bij het optrekken (0 tot 100 km/u in respectievelijk 9,4 et 10,8 seconden). Maar is dat echt zo belangrijk aan het stuur van dergelijke roadsters?”

Wegligging

“Enorme verschillen zijn er inzake wegligging. Mazda deed alles om een wegligging te bieden die boven alle kritiek verheven is zonder te veel comfort in te leveren. De MX-5 weerstaat goed aan torsie, heeft een voorbeeldige gewichtsverdeling, een laag zwaartepunt, een viscokoppeling die het differentieel blokkeert, banden van behoorlijke afmetingen en een doeltreffende ophanging. De chauffeur voelt zich op zijn gemak in deze auto die een goede greep op de weg heeft en ongemeen beweeglijk overkomt. De Alfa Spider ziet er niet tegen op snel te rijden maar zijn reacties zijn van dien aard dat ze de chauffeur er niet toe aanzetten de auto tegen de limiet te gebruiken. De kooi is niet van de stijfste, vooral niet op slechte wegen, en het instrumentenbord trilt samen met de voorruit. Het stuur is lang niet zo nauwkeurig als in de Mazda, hij remt minder overtuigend en hij gaat later maar brutaler in overstuur. Kortom, de Spider leeft niet tegen hetzelfde tempo als de Mazda MX-5, want behalve de stevige Pirelli’s en het zelfblokkerend differentieel zijn er geen ingrijpende vernieuwingen doorgevoerd aan deze auto die de balans in zijn richting zouden doen overslaan.”

Comfort

“Het comfort van de Spider is evenmin denderend, zeker niet met een starre achteras die bij ons herinneringen aan vroeger oproept. Al bij al mogen we deze auto niet keihard noemen, wel meer gericht op een jeugdig publiek.” Wat betreft de bediening van de kap, zet de Mazda de toon, doordat je je niet eens uit je stoel hoeft te wurmen om ze te openen of te sluiten. “De kap van de Alfa is zowat even praktisch als die van de MX-5 , maar die van de Japanner laat zich nog sneller openen of sluiten. Zowel de Mazda als de Alfa kunnen met een hardtop uitgerust worden, in koetswerkkleur voor de Mazda en in het zwart voor de Mazda. De Italiaanse Spider wint het van de Miata met een grote koffer waarin meer bagage voor een lang weekend kan worden ondergebracht. Bovendien is het reservewiel hetzelfde als de vier andere.”

Alfa Romeo Spider vs Mazda MX-5

Kwaliteiten Alfa Romeo Spider

  • Uitgezuiverde lijn
  • Zestiger jaren nostalgie
  • Behoorlijke prestaties
  • Hardtop als optie
  • Capaciteit kofferruimte

Kwaliteiten Mazda MX-5

  • Rijplezier
  • Prestaties
  • Veroverend uitzicht
  • Praktisch kapmechanisme
  • Hardtop als optie

Gebreken Alfa Romeo Spider

  • Weggedrag van vroeger
  • Beperkte actieradius
  • Veel lawaai
  • Vuilgevoelige bleke bekleding

Gebreken Mazda MX-5

  • Kleine kofferruimte
  • Minimalisme (geluiddemping, instrumentering)
  • Verbeterbare rijhouding
  • Noodreservewiel

Cijfers Alfa Romeo Spider

  • Testgemiddelde: 15,2 l/100 km
  • Topsnelheid: 190 km/u
  • 1000 meter vanuit stilstand: 33,0 seconden
  • Basisprijs: 856.000 Belgische frank

Cijfers Mazda MX-5

  • Testgemiddelde: 12,2 l/100 km
  • Topsnelheid: 189 km/u
  • 1000 meter vanuit stilstand: 30,8 seconden
  • Basisprijs: 695.000 Belgische frank

Besluit

“Gesteld dat elke constructeur in een bui van ongeremde filantropie me een cabriolet aanbood, dan zou ik er zeker één van houden.”En het is niet onmogelijk dat ik met de opbrengst van de verkoop van de tweede, de eerste opnieuw zou kopen, maar dan met de hardtop. Ik verklap u niet de welke, aangezien deze epiloog als enige doel heeft te bewijzen dat het hier om twee liefhebbersauto’s gaat en dat je er echt verliefd op kunt worden… op allebei!"

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten