Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / McLaren Artura (2022): Klinische chirurgie

Geschreven door Hans Dierckx op

Met de Artura snijdt McLaren een nieuw hoofdstuk aan. Omdat het een oplaadbare hybride is, maar ook omdat zowel de V6 als de andere fundamenten nieuw zijn. AutoGids doet de test.

234.000 €

Sinds de MP4-12C uit 2011 heeft McLaren het ene model na het andere uit de mouw geschud, maar steeds rond hetzelfde basisfundament: een V8-biturbo, een gerobotiseerde zevenbak en een carbon kuip met voor- en achteraan aluminium kaders.

Inmiddels zitten de Britten aan het tweede decennium van hun bestaan als autobouwer (eerdere occasionele modellen als de SLR of F1 niet in rekening gebracht) en maken ze op technologisch vlak een nieuwe start. De Artura neemt een volledig nieuw fundament in gebruik, opgebouwd rond een verse V6, en komt met groene voornemens, in de vorm van een PHEV-aandrijving. Klinkt herkenbaar? Inderdaad, het is een gelijkaardig recept dat Ferrari hanteerde voor de eerder dit jaar gelanceerde 296 GTB.

Ditmaal geen cijfer- en lettercombinatie als modelnaam, wat het wat lastiger maakt om hem te positioneren. Onthoud dat hij zich qua prijs en prestaties in het hart van het gamma ophoudt, in de pikorde boven de makkere GT en onder de exclusieve speeltjes à la Speedtail.

Koetswerk en afmetingen

Een McLaren moet je altijd even bestuderen, want bij een vlugge eerste aanblik lijken ze allemaal op elkaar. Zou het, tussen haakjes, daarom zijn dat ze dezer dagen niet hetzelfde commerciële succes kennen als het meer theatrale Ferrari of Lamborghini?

Kijk je echter aandachtiger, dan merk je wondermooie details op. Zoals het feit dat je boven de diffusor zo de machinekamer in kijkt, zoals bij Le Mans-racers van 50 jaar terug. Of de prachtig gesculpteerde aluminium koetswerkpanelen, met spaarzame naden: let bijvoorbeeld op het voorruitkader dat een naadloos geheel vormt met het dak. Productietechnisch is dat meesterwerk.

De hele zaak is opgebouwd rond een kuip uit koolstofvezel, MCLA genaamd, met voor- en achteraan aluminium subframes. Eigen fabricaat ditmaal, niet aangekocht bij een leverancier, maar vervaardigd in een nieuwe fabriek in Sheffield.

De Artura is 4,54 meter lang en weegt net geen 1,5 ton. Binnenin is plaats voor 2 personen.

Interieur en kofferruimte

Met de MP4-12C bepaalde McLaren destijds een nieuwe standaard in het interieurontwerp van supersportwagens, en nog immer zet het de toon. De cockpit zit piekfijn en doordacht in elkaar en voelt net zo bijzonder aan als je verwacht van een duur stuk speelgoed als dit.

Wat vooral opvalt is dat de (kantel)knoppen van de rijmodi verhuisden naar de zijkanten van de tellerkast, die overigens op de stuurkolom gemonteerd staat. Op die manier kan je ze aantikken zonder je handen van het stuur te halen.

Ook hier is de belangrijkste vernieuwing echter architecturaal, met een uniek elektronicaplatform gebaseerd op ethernetverbindingen, en een Android-multimediasysteem. Daarop kan je verschillende programma’s laten draaien, zoals telemetrie en zelfs de gegevens van de bandendruksensoren. De Artura is immers de eerste productieauto met Pirelli’s elektronische bandenmonitoren, die via bluetooth de exacte temperatuur en druk in de P Zero’s doorseinen.

De aandrijflijn is een stuk compacter dan de oude V8, maar achter de twee stoelen zit wel nog een bekisting voor het batterijpakket. Daarbovenop kan je bagage kwijt, de rest gaat in de koffer tussen de voorwielen, met een volume van 160 liter.

Specificaties en prestaties

De drieliter-V6 heeft een hoek van 120 graden tussen beide cilinderrijen, waardoor de twee turbo’s binnen in de V kunnen liggen, wat de motor smaller maakt en vooral ook een betere respons genereert. Het blok genereert 585 pk.

Tussen motor en versnellingsbak zit een compacte elektromotor die 95 pk extra levert. Daarachter zit een nieuwe gerobotiseerde achtbak, zonder achteruitversnelling. Om achteruit te rijden gebruikt de Artura enkel zijn elektromotor, die dan simpelweg in de andere richting draait.

Het geheel seint maximaal 680 pk en 720 Nm door naar de achterwielen. Daarmee snelt de Artura naar 100 km/u in 3 seconden. De kaap van 200 km/u rondt-ie na 8,3 seconden, en op 21,5 tellen zit hij aan 300. De piek is 330 km/u.

De accu van 7,4 kWh staat garant voor maximaal 31 kilometer elektrisch rijbereik. De Artura kan tot 130 km/u halen zonder zijn V6 aan te spreken. De bestaansreden van deze PHEV-aandrijving zit vooral in de lagere verkeersbelasting, de theoretische CO2-emissie is immers beperkt tot 129 g/km, vergelijkbaar met die van een Renault Clio.

In de praktijk blijkt echter dat de Artura, net als zowat elke andere PHEV, erg dorstig wordt zodra je die 7,4 kWh hebt opgesoupeerd. Hoewel we tijdens onze testrit, in de Andaloesische bergen, nauwelijks de mogelijkheid hadden het gaspedaal tot tegen het schutbord te duwen, eindigden we toch met een verbruik van zo’n 13 l/100 km. En dan hadden we nog een kwart van het traject elektrisch afgelegd.

Rijgedrag

Een McLaren heeft gewoonlijk dan niet het theatrale van een Italiaanse supersportwagen, maar die eerder klinisch efficiënte inborst mag niet verward worden met een gebrek aan karakter.

Ook de Artura toont zich als een ontzettend beheerste machine die op de limiet indrukwekkend stabiel blijft, maar toch heel veel nuance biedt om bij te sturen via het gaspedaal. De grip van de voortrein is immens, en het gevoel in de stuurinrichting (met een ouderwetse elektrohydraulische bekrachtiging) erg getrouw.

De elektrische hulp zorgt voor een ogenblikkelijke gasrespons, waarnaast klassieke verbrandingsmotoren eerder lui aanvoelen. Aan het rempedaal dien je wel te wennen: je moet erg hard duwen eer de blokken bijten in de carbonkeramische schijven.

Dat gebrek aan theater is wel jammer voor de oren. De V6 heeft een grotere bandbreedte dan de V8, en opereert opvallend verfijnd bij lage belasting. Maar zelfs met het gas op de plank blijft zijn timbre eerder mak. Het zinnenprikkelende van een beestachtige verbrandingsmotor blijft toch een belangrijk ingrediënt van een supersportwagen als deze.

Belgische prijs McLaren Artura

Je hebt een Artura voor 234.000 euro. Daarmee zit zijn tarief tussen dat van de GT en van de 720S in. Tegenover de gelijkaardige Ferrari 296 GTB is-ie een stuk goedkoper, zo'n 40.000 euro, maar die Italiaan heeft wel een hoger totaalvermogen.

Door de lage theoretische CO2-uitstoot betaal je in Vlaanderen wel erg weinig verkeersbelasting. De BIV is zowaar lager dan 200 euro, en jaarlijks betaal je dan nog eens 675 euro.

McLaren Artura – verdict AutoGids

Zoals elke McLaren maakt de Artura indruk als technologisch meesterwerk. Voor wie oog heeft voor hoogwaardig ingenieurswerk, is dit een auto om van te smullen. Hoewel hij van top tot teen in het nieuw zit, blijft hij bovendien hondstrouw aan zijn inborst, die eerder klinisch is dan hartstochtelijk.

Alle inspanningen ten spijt is het daardoor echter lastig om te snappen wat nu juist het verschil is met eerdere modellen als de 650S of 600LT. Ook in zijn tweede decennium als autofabrikant blijft McLaren een familie waarvan de leden duidelijker op zoek moeten naar een eigen gezicht.

  • Daadkrachtig chassis
  • Algehele verfijning
  • Prachtige assemblage
  • Niet zuiniger dan de oude V8
  • Mist stetimbre
  • Kwetsbaar koetswerk

Verwante testen

In dit artikel : McLaren, McLaren Artura

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker