Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / McLaren 650S Spider

Met een McLaren mogen rijden is altijd een gebeurtenis om naar uit te kijken, dus wat boeit het als het model in kwestie, de 650S Spider, niet echt nieuw is, maar eerder een update van de 12C...?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De P1 heeft de 650S beïnvloed. Dat geldt niet alleen voor het ontwerp van de luchthappers en de uitstroomopeningen in de voor- en achterbumper, maar ook voor het design van de koplampen. De aanpassingen onder invloed van de P1 - maar ook onder invloed van de uithoudingsracer 12C GT3 - betreffen de aerodynamica van de onderste delen van de 650S (onderkant van de deuren, splitter onder aan de voorbumper, diffusor achteraan), die veel meer uitgewerkt zijn dan bij de 12C. Voor de rest kreeg de auto een stuggere afstelling van de ophanging en een nog verfijndere sturing van de V8-motor en de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling van Oerlikon Graziano, terwijl hij standaard geschoeid wordt met Pirelli P Zero Corsa Asimmetrico-rubber. En daarmee hebben we het voornaamste nieuws wel gehad... U moet weten dat de 12C nog altijd in de catalogus van McLaren staat, maar niet meer in productie is. Wellicht wil de Britse constructeur zo van de onverkochte exemplaren afraken zonder expliciet toe te geven dat de 650S hem vervangt. Nochtans zijn het buiten de snuit en de specifieke afstellingen dezelfde auto's. Het gewichtsverschil bedraagt bijvoorbeeld slechts 6 kilo: 1.474 kilo rijklaar voor de 12C Spider tegenover 1.468 kilo voor de 650S Spider. Als je alle opties van koolstofvezel laat monteren (aerodynamische addenda, maar ook de kuipstoelen en sommige interieuraankleding), kan het leeggewicht van de nieuwe 650S Spider dalen tot 1.341 kilo.

Aandrijfgeheel: 141/160

De V8 profiteert van de wijzigingen die hij onderging in de P1. De zuigers, cilinderkoppen, uitlaatkleppen, koeling en motorsturing werden herzien. Daarmee wint de 3,8-liter 25 pk, waarbij die 650 pk ook 250 o/m eerder wordt vrijgegeven. De vooruitgang op het vlak van koppel is groter (+78 Nm). Het resultaat is een directere en geleidelijkere respons, die de brutaliteit van de twee turbo's nog uitvlakt. Ook de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling werd zachter en sneller.

Wegligging: 151/160

De proactieve ophanging, die bestaat uit met elkaar verbonden schokdempers - wat antirolstangen overbodig maakt - kreeg iets stuggere veren. Dat versterkt het gevoel dat de auto aan de weg kleeft, vooral in de Sportrijmodus, die de zeldzame zweverige reacties verzacht die je in de 12C kon voelen. Het weggedrag is nog altijd verbijsterend, zowel in Sport of Track als in Normal, mede dankzij de speciaal ontworpen Pirelli-banden. De koolstofceramische remschijven zijn standaard.

Veiligheid: 150/200

McLaren haalt voordeel uit zijn Brake Steer (dat het binnenste achterwiel in de bocht afremt) en luchtrem. Onder het koetswerk van composietmateriaal, waarvan de snuit en de kont ten opzichte van die van de 12C lichtjes werden aangepast, schuilt een ongewijzigde zelfdragende structuur van koolstofvezel. Langsbalken vooren achteraan doen dienst als kreukelzones en de achterste dakstijlen beschermen bij een koprol. De actieve en passieve veiligheid is identiek aan die van de coupé.

Comfort: 176/200

De naar boven zwaaiende deuren garanderen een betere instap dan die van een Lamborghini. Vooral in open configuratie, waarbij het lage dak geen obstakel meer vormt. Je hebt ook weinig last van turbulenties, in een cockpit die bovendien erg ruim is. Nooit eerder hebben we zo dicht bij de grond zo'n rijcomfort ervaren, tenzij in de 12C. Met het dak toe is het comfort identiek aan dat in de Coupé, met als extra voordeel dat je de achterruit kunt laten zakken om te genieten van de V8-sound.

Functionaliteit: 152/160

Hoewel ze werden herzien, doen de koplampen hun werk maar matig, terwijl de starre deflectoren onder aan de voorsteven al snel over snelheidsremmers gaan schuren. De Vehicle Lifter, een optie van 4.350 euro, is dan ook aan te raden. De Spider is een auto waarmee je kunt buitenkomen en die al snel geruststelt, temeer omdat hij bij de medeweggebruikers eerder enthousiasme dan vijandigheid opwekt. Het bagagevolume is toereikend (145 + 52 liter met het dak toe).

Budget: 82/120

In de praktijk vervangt de 650S de 12C - het gaat om een vroege en voorzichtige update, die vooral visueel van aard is. De 650S Spider kost 259.250 euro - zo'n 24.000 euro meer dan de Coupé - waardoor het prijsverschil tussen beide koetswerkversies gelijk blijft. De stijging ten opzichte van de 12C is ongeveer even groot, maar wordt gecompenseerd door de standaard aanwezigheid van een navigatiesysteem, koolstofceramische remmen en een bandendrukcontrole.

Besluit: 852/1000

De 650S is eerder een facelift van een uitzonderlijke sportwagen - de 12C - dan een nieuw model dat zijn voorganger een oude knar doet lijken. Het gaat dus niet om een grondige remake, noch om een echt snellere variant. Hoogstens is de 650S een fractie efficiënter dan de 12C op circuit of in extreme omstandigheden, waar hij voordeel haalt uit zijn iets stuggere ophanging, maar ook uit het feit dat hij standaard is uitgerust met Pirelli P Zero Corsa Asimmetrico-banden, die garant staan voor een grotere nauwkeurigheid in bochten en een grotere stabiliteit bij het remmen dan de P Zero's en de P Zero Corsa's van de 12C. Die nieuwe uitrusting en minieme aanpassingen op het vlak van kwaliteitsindruk maken hem objectief gezien niet duurder dan zijn voorganger. En hoe dan ook is dit nog altijd een van de meest iconische supercars van het moment.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de McLaren 650S Spider nalezen in AutoGids 912 van 15/10/2014.

In dit artikel : McLaren, McLaren 650S

De concurrenten