Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Mercedes A-Klasse 250 e: met 60 km elektrische autonomie

Geschreven door David Leclercq op 01-07-2019

Mercedes gaat de nieuwste A-Klasse uitrusten als plug-in hybride. Die krijgt blijkbaar 60 km elektrische autonomie (in theorie).

Zoals de andere constructeurs gaat Mercedes geleidelijk aan zijn gamma elektrificeren, zelfs bij de meest compacte modellen. In dit kader wordt er binnenkort een plug-in hybride A-Klasse gelanceerd. Het model wordt gebaseerd op de A 200, met de 1,3 liter-turbo van 163 pk. Die krijgt de hulp van een elektromotor van 101 pk en 300 Nm, wat het totaalvermogen rond de 220 pk moet tillen en dus de prestaties van de reguliere A 250 (224 pk) moet evenaren.

8 versnellingen

De versnellingsbak van deze A 250 e zou de nieuwe unit met 8 versnellingen moeten worden, die onlangs werd onthuld met de GLB. Die wordt anders gekalibreerd om overweg te kunnen met het koppel van de benzine-elektrische combinatie. De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ionbatterij van 15 kWh, wat een stuk meer is dan bij de BMW 225xe Active Tourer (9,7 kWh) of een Golf GTE (8,7 kWh). Zo zou de A 250 e een elektrische autonomie van ongeveer 60 km moeten voorleggen volgens de WLTP-cyclus. De topsnelheid in elektrische modus zou op 140 km/u liggen, wat ook sneller is dan de meeste andere plug-in hybrides.

Evenveel ruimte

Mercedes heeft blijkbaar ook de structuur van de A-Klasse kunnen aanpakken om de batterij onder de achterbank en de kofferruimte te kunnen plaatsen. Het gevolg daarvan is wel dat de benzinetank is verkleind van 45 naar 35 liter. Ook de ophanging achteraan moest herzien worden voor het batterijpakket van 120 kilo. Dat pakket wordt geassembleerd bij Deutsche Accumotive, een Duitse dochteronderneming van Mercedes, maar de cellen komen van LG Chem.

22 kW

De A 250 e zou oplaadsnelheden van 22 kW ondersteunen, maar we kennen de oplaadtijden nog niet. De auto wordt dit jaar in Frankfurt voorgesteld. En de komst van de A 250 e zal zeer snel gevolgd worden door de B 250 e, CLA 250 e en GLB 250 e.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten