De laatste restanten van de liefdesrelatie tussen Renault en Mercedes verdwijnen stilaan uit de gamma's van beide constructeurs. De gezamelijk ontwikkelde 1,33 liter-benzinemotor blijft nog even bestelbaar, maar de 1.5 diesel van Renault verdwijnt van onder de kap van de kleinste Mercedessen. De A, B, CLA, GLA en GLB 180 d krijgen nu dezelfde 2.0 diesel die ook al in de 200 d en 220 d te vinden was.
In zijn minst krachtige versie levert de viercilinder 116 pk en 300 Nm, wat 20 Nm meer is dan bij de 1.5. Daarmee sprint de A 180 d met automaat nu in 9,5 seconden naar de 100 km/u, met de oude krachtbron deed hij daar nog een seconde langer over. De motor krijgt de interne code OM 654q en is natuurlijk Euro 6d-conform dankzij twee SCR-katalysatoren. Tenslotte is er ook een nieuwe lakkleur te bestellen voor de compacte familie bij Mercedes: roségoud (817U), een fris kleurtje dat je enkel op de compact cars zal vinden.
HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum