Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes-AMG A35: Voorsmaakje

Geschreven door Olivier Derard op

Gesterkt door het succes van de A45 biedt Mercedes-AMG voortaan twee A-Klasses aan. De A35 werpt zich als klein broertje van de toekomstige A45 op als een rivaal voor de Audi S3 en BMW M140i.

59.290 €

Het concept

De eerste generatie van de Mercedes-AMG A45 was een echt succes tijdens zijn carrière: er zijn er dubbel zoveel van verkocht als verwacht. Gesterkt door dit succes gebruikt het departement uit Affalterbach de lancering van de nieuwe A-Klasse om zijn aanbod binnen het C-segment te verbreden. De A35 4Matic moet de degens komen kruisen met de kleine compacte sportievelingen in het segment van de compacte premiummodellen.

Wat er verandert

In vergelijking met een standaard A-Klasse zijn heel wat verbeteringen doorgevoerd, te beginnen bij de motor. Die wordt voortaan geassembleerd op een lopende band en niet langer met de hand zoals de motor van de oude A45, want de 2.0-turbo van de A35 is afgeleid van de viercilinder uit de nieuwe A 250. “In de basis is dit een Mercedes-motor (nvdr: het gaat hier om de M260). Maar we hebben de turbo herbekeken en ook de koeling herwerkt”, zo vertelt ons Rene Szczepek, Vehicle Dynamic Engineer in Affalterbach. Zo heeft Mercedes op de benzineviercilinder een twinscrollturbo gemonteerd “die garant staat voor een optimale respons bij lage toerentallen en een niet-verwaarloosbare vermogenswinst bij hogere omwentelingssnelheden,” zo vertelt het persbericht. En daar houden de aanpassingen aan de krachtbron niet op: de intercooler is eveneens herwerkt, net zoals de inlaatbuizen. Het resultaat? Een vermogen van 306 pk (bij 5.800 o/m) en een koppel van 400 Nm (bij 4.000 o/m).

De gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen is ook onder handen genomen. “Hij krijgt een specifieke AMG-spreiding en nieuwe software”, zo kregen we te horen. Hij wordt standaard gekoppeld aan de vierwielaandrijving 4Matic: “onder normale omstandigheden gedraagt de A35 zich als een voorwieltrekker,” zo legt Rene Szczepek uit, “maar in functie van de stand van het gaspedaal, de stuurhoek en een hele resem andere parameters kan de A35 zijn koppel tot in een gelijke mate (nvdr: 50/50) gaan verdelen tussen de voor- en de achteras”. Dat zijn niet de enige specifieke elementen van dit model. Het chassis is ook grondig herwerkt: de A35 krijgt een eigen ophanging, besturing (progressief stuur) en wieltreinen. Het remsysteem van zijn kant is rechtstreeks overgenomen van de oude A45.

Hoe hij rijdt

De eerste indruk die je aan het stuur krijgt, is die van een zeer grote efficiëntie, maar ook van een heel brave auto, die mijlenver verwijderd staat van de meeste andere producten uit Affalterbach. Er is geen sprake van zijstapjes bij het uitkomen van een bocht. En hoewel de motor mooi spontaan reageert op bewegingen van het rechterpedaal, is het jammer dat dit karakter niet gepaard gaat met een gepaste klank. Met uitzondering van wat geknetter bij het terugschakelen liet de viercilinder uit onze testwagen ons vaak wat koud, en dat ondanks een actieve uitlaat.

Budget

In Duitsland is de A35 verkrijgbaar voor 47.528 euro, waardoor Mercedes-AMG daar zijn catalogus kan uitbreiden met een nieuw model dat minder dan 50.000 euro kost. In België moet je helaas wat meer geld op tafel leggen: 51.909 euro voor de basisversie van de A35.

Uiteraard zijn de grote rivalen de compacte premiummodellen met vierwielaandrijving en een vergelijkbaar vermogen. Dat zijn met andere woorden de Audi S3 en BMW M140i xDrive, twee modellen die het eind van hun carrière naderen. De A35 wil zich in de eerste plaats van die laatste twee onderscheiden door zijn technologie. Kijk maar naar de MBUX-interface, een hoogtechnologisch instrumentenbord dat drie verschillende AMG-weergaves kent: klassiek, sportief en supersportief.

Ons verdict

De nieuwe A35 heeft heel wat troeven: hij is goed afgewerkt, hoogtechnologisch, correct gemotoriseerd en geniet bovendien een uitzonderlijk efficiënte vierwielaandrijving. Misschien is hij zelfs iets te efficiënt: dat snuifje waanzin dat doorgaans zo kenmerkend is voor de producten van het bedrijf uit Affalterbach is hier helaas niet te bespeuren.

  • Bijzonder efficiënt
  • Verzorgde afwerking
  • Blitse look van AMG-stroomlijnpack
  • Te braaf
  • Teleurstellende motorklank
  • Hogere instapprijs dan concurrentie

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker