Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 46827 - 62920€ | 118 - 153 g/km (WLTP) |
Benzine | 45375 - 61468€ | 143 - 180 g/km (WLTP) |
Hybride benzine Plug-in | 60258 - 63525€ | 12 - 17 g/km (WLTP) |
Mercedes-Benz C-Klasse
De nieuwe C-Klasse, die in de zomer van 2021 op de markt kwam, is gebouwd op het MRA 2-platform – dat van de recente S-Klasse. Ten opzichte van zijn voorganger groeide hij in alle richtingen, waarbij vooral de achterste inzittenden profiteren van die grotere afmetingen. De koffer van de vierdeurs groeide daarentegen niet mee. In de cockpit trekt Mercedes volop de kaart van de digitalisering. Het aantal knoppen is herleid tot het strikte minimum, het MBUX-systeem van de jongste generatie is volledig opgebouwd rond een groot centraal aanraakscherm van 11,9 duim en een tweede scherm achter het stuur. De bredere sporen en langere wielbasis tillen het rijgedrag van deze C-Klasse naar een nog hoger niveau, met bovenal een schitterend compromis tussen dynamiek en comfort. Onder de motorkap worden enkel viercilinders gemonteerd, waarbij klanten kunnen kiezen tussen benzine (170 tot 258 pk) en diesel (163 tot 265 pk). Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een negentrapsautomaat en mildhybride ondersteuning. Daarnaast is er ook een fiscaal aantrekkelijke plug-inhybride, de C 300 e met in totaal 313 pk. Zijn reusachtige accu van 25,4 kWh belooft een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer en kan desgewenst ook onderweg aan een DC-snellader worden opgeladen. Het is vooral met zijn enorme rijdynamische verfijning dat de nieuwe Mercedes C-Klasse indruk maakt. En met zijn digitalisering natuurlijk: de technologische mogelijkheden zijn bijzonder uitgebreid, in die mate zelfs dat de ergonomie eronder begint te lijden. Veel van die snufjes zijn echter niet standaard, en ondertussen lopen de prijzen maar op...
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 48279 - 61952€ | 123 - 152 g/km (WLTP) |
Benzine | 46827 - 62920€ | 149 - 185 g/km (WLTP) |
Hybride benzine Plug-in | 61710 - 64977€ | 13 - 19 g/km (WLTP) |
Mercedes-Benz C-Klasse Break
De huidige C-Klasse Break, die in 2021 op de markt kwam, is alweer flink gegroeid, tot 4,75 meter. De groei komt vooral de achterste inzittenden ten goede; de koffer werd slechts een beetje ruimer (490 liter in de plaats van 460). Met de achterbank neergeklapt beschik je over 1.510 liter aan laadruimte. Voorin is de C geïnspireerd op de S-Klasse, met hetzelfde grote rechtopstaande aanraakscherm dat nagenoeg alle functies bundelt. Er zijn eigenlijk nog amper knoppen te vinden, behalve op het stuur, maar die zijn zodanig klein dat het soms knoeien is om bepaalde functies aan de praat te krijgen. Op zoek naar een jeugdiger publiek zet Mercedes al een tijdje in op extra snedigheid in het onderstel, en dat merk je ook aan de nieuwe C-Klasse. Luchtvering is niet meer beschikbaar als optie, vierwielsturing is wél verkrijgbaar. Een teken des tijds is dat Mercedes enkel nog viercilindermotoren aanbiedt in dit model. In afwachting van de plug-inversie(s) en AMG-varianten bestaat het gamma uit twee benzines (1.5-turbo van 170 of 204 pk) en drie diesels (2-liter van 163, 200 of 265 pk). In navolging van grote broer E-Klasse bestaat nu ook de C-Klasse Break als avontuurlijk uitgedoste All-Terrain (altijd met 4x4). De C-Klasse Break koppelt al het goede van de vierdeurs aan een ruimere en vooral handigere koffer. Maar net als bij de berline geldt dat de prijs daarbij steeds hoger oploopt, zeker als je van alle indrukwekkende hoogtechnologische goodies wilt proeven die ook de break in de aanbieding heeft.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 61226 - 64856€ | 141 - 170 g/km (WLTP) |
Benzine | 56386 - 113982€ | 170 - 259 g/km (WLTP) |
Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet
Terwijl de C-Klasse berline en Break al een generatie voorlopen, moeten de ‘oude’ Coupé en Cabriolet op basis van de vorige generatie het nog even zien uit te zingen. Binnenin heeft dit duo nog geen recht op het grote centrale aanraakscherm uit de nieuwe C-Klasse, maar wel nog fysieke knoppen. Dat oogt misschien minder hip, maar het is ergonomisch wel veel gebruiksvriendelijker. De achterste plaatsen zijn bruikbaar, maar echt ruim is het op de achterbank niet – en al helemaal niet in de Cabrio. Voor die laatste zweert Mercedes bij een gevoerde stoffen kap, die volautomatisch en in iets minder dan 20 seconden open of dicht gaat. Dat kan rijdend tot 50 km/u. Om optimaal van open rijden te kunnen genieten biedt Mercedes de windgeleider boven de voorruit Aircap en de optionele nekverwarming Airscarf aan. Dankzij zijn stijfheid stuurt de C-Klasse Cabrio even nauwkeurig als de Coupé, terwijl de optionele adaptieve schokdempers bij beide borg staan voor een voorbeeldig comfort. Het motorgamma is erg uigebreid en telt vier- en zescilinders, zowel op benzine als op diesel, allemaal met drukvoeding en de meeste ook voorzien van mildhybride ondersteuning. Ook vierwielaandrijving is beschikbaar. Ten slotte zijn er de AMG-versies: de 43 met V6 en 390 pk en de 63 met V8 en 478 of 510 pk. De C-Klasse is ook als Cabrio of Coupé een concentraat van luxe en comfort, dat helaas ook zijn prijs heeft. Het motorgamma biedt voor elk wat wils. In de coupé lijkt de 184 pk van de C 200 ons een minimum; in de meer op een rustige rijstijl ingestelde Cabrio is zelfs de 156 pk van de C 180 al voldoende.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 53361 - 56991€ | 133 - 163 g/km (WLTP) |
Benzine | 48521 - 105754€ | 160 - 250 g/km (WLTP) |
Mercedes-Benz C-Klasse Coupé
Terwijl de C-Klasse berline en Break al een generatie voorlopen, moeten de ‘oude’ Coupé en Cabriolet op basis van de vorige generatie het nog even zien uit te zingen. Binnenin heeft dit duo nog geen recht op het grote centrale aanraakscherm uit de nieuwe C-Klasse, maar wel nog fysieke knoppen. Dat oogt misschien minder hip, maar het is ergonomisch wel veel gebruiksvriendelijker. De achterste plaatsen zijn bruikbaar, maar echt ruim is het op de achterbank niet – en al helemaal niet in de Cabrio. Voor die laatste zweert Mercedes bij een gevoerde stoffen kap, die volautomatisch en in iets minder dan 20 seconden open of dicht gaat. Dat kan rijdend tot 50 km/u. Om optimaal van open rijden te kunnen genieten biedt Mercedes de windgeleider boven de voorruit Aircap en de optionele nekverwarming Airscarf aan. Dankzij zijn stijfheid stuurt de C-Klasse Cabrio even nauwkeurig als de Coupé, terwijl de optionele adaptieve schokdempers bij beide borg staan voor een voorbeeldig comfort. Het motorgamma is erg uigebreid en telt vier- en zescilinders, zowel op benzine als op diesel, allemaal met drukvoeding en de meeste ook voorzien van mildhybride ondersteuning. Ook vierwielaandrijving is beschikbaar. Ten slotte zijn er de AMG-versies: de 43 met V6 en 390 pk en de 63 met V8 en 478 of 510 pk. De C-Klasse is ook als Cabrio of Coupé een concentraat van luxe en comfort, dat helaas ook zijn prijs heeft. Het motorgamma biedt voor elk wat wils. In de coupé lijkt de 184 pk van de C 200 ons een minimum; in de meer op een rustige rijstijl ingestelde Cabrio is zelfs de 156 pk van de C 180 al voldoende.