Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbiedingen. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof

Private Lease: exclusieve AutoGids-aanbiedingen. Krijg tot 6 maanden gratis brandstof

Bekijk de aanbiedingen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes CLA

Mercedes, dat met de CLS aan de basis lag van de hedendaagse coupé-berline, doet de operatie over in een segment lager, met de CLA: een A-Klasse die volledig is toegespitst op verleiding.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

De CLA is de nieuwe, extreem gestileerde vierdeursberline van Mercedes, gezegend met een verleidelijk koetswerk van 4,63 meter lang en een coupéprofiel, ondanks het behoud van de achterdeuren. “Een droomauto voor Generation Y”, zo meldt de constructeur nog trots. Omdat zijn architectuur van dwars ingeplante motoren en voorwielaandrijving (of vierwielaandrijving) hem dat oplegt, beperkt de CLA zich uitsluitend tot viercilinders. Net zoals voor het onderstel zijn de ingenieurs uiteraard in de rekken van de A-Klasse gaan zoeken, al hebben ze toch een zekere selectie doorgevoerd. Binnenin onderscheidt niets de CLA van de A-Klasse, of toch niet voorin.

Aan het stuur van onze sportversie ontdekten we een stug chassis, dat is afgesteld op efficiëntie en koetswerkondersteuning in bochten, maar dat van nature minder inschikkelijk is voor de onderrug van zijn passagiers. En dat is nog zacht uitgedrukt... Zelfs op de doorgaans goede wegen van Zuid-Frankrijk konden we al het minste kiezeltje onder de wielen voelen doorglijden - wat gaat dat dan geven op ons getormenteerde wegennet? Dat alles is natuurlijk jammer, aangezien de CLA in deze opstelling zijn traject aansnijdt als een echte kleine sportwagen, waarbij hij goed wordt geholpen door zijn aangenaam snedige voortrein en zijn 2.1-diesel, die steeds paraat staat om fel van leer te trekken.

De CLA is nauw afgeleid van de A-Klasse en heeft niet als roeping de C-Klasse te vervangen. Het zou ook een inschattingsfout zijn geweest van Mercedes als dat wel de bedoeling was geweest, gelet op het povere plaatsaanbod of het gebrekkige ophangingscomfort van dit model. Neen, net zoals de CLS destijds heeft de CLA in de eerste plaats als doel om een ander publiek aan te boren. Een jonger publiek vooral, dat gevoeliger is voor stijl en rijdynamiek. Een publiek zoals dat van BMW bijvoorbeeld, waarvan we trouwens een antwoord verwachten in de vorm van een 1-Reeks 'sedan'. Audi van zijn kant heeft net zijn A3 Berline onthuld, die deze zomer wordt verwacht. Dat ruikt naar een confrontatie...

U kunt de Eerste Test van de Mercedes CLA nalezen in AutoGids 872 van 3/4/2013.